MUKS31 Práce s veřejností I.

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavel Holman
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s problematikou public relations v muzejní sféře. Kurs se zaměřuje na muzeum jako součást kulturní sféry společnosti, muzeum a jeho podnikovou identitu, kulturu a image, spolupráci muzeí s médii a dalšími subjekty, tématy propagace a reklamy, komunikací s masmédii atd. Absolvováním kurzu by měli studenti být schopni porozumět a získané teoretické poznatky aplikovat v prostředí muzejní či kulturní instituce.
Osnova
  • 1. Úvod, základní terminologie, literatura. 2. Muzea a společnost, úloha muzeí ve společnosti, vzájemná komunikace a spolupráce. Muzeum a veřejný zájem. 3. Muzeum - součást kultury, muzea a politika, muzea jako tvůrce národní a regionální identity, masová kultura, volný čas a muzea. 4. Komunikace muzeí s orgány státní a místní správy a samosprávy, obhájení nezastupitelné role muzea. 5. Potenciální a skuteční návštěvníci muzea, faktory ovlivňující návštěvnost muzeí a dojem z vlastní návštěvy, identifikace potenciálního návštěvníka. Specializované publikum. 6. Konkurenční prostředí. 7. Komunikace se sdělovacími prostředky. 8. Působení muzeí navenek a dovnitř vlastní instituce. Budování vlastní prestiže a image. Propagace muzea. 9. Muzea a zájmové organizace, muzejní společnosti, kluby přátel, lobbying. 10. Profesní organizace a jejich působení na veřejnost. 11. Průzkumy veřejného mínění.
Literatura
  • AMBROSE, Timothy a Crispin PAINE. Museum basics. London: ICOM, 1993, xi, 319 s. ISBN 0-415-05769-8. info
  • BLACK, Sam. Nejúčinnější propagace : public relations. Translated by Dana Janišová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994, 203 s. ISBN 8071691062. info
  • ČEPELKA, Oldřich. Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. 1. vyd. Liberec : Nadace Omega, 1997. 243 s. ISBN 80-902376-0-6.
  • ČERNÁ, Jitka, KAŠÍK, Milan, KUNZ, Vilém. Public relations (Komunikace organizací). 1. vyd. Praha : Vysoká škola finanční a správní, o. p. s., 2006. 87 s. ISBN 80-86754-65-0.
  • DOLEŽAL, Michael. Public relations a veřejné mínění : distanční studijní opora. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2005. 86 s. ISBN80-210-3658-3.
  • Falk, John - Dierking, Lynn D.: Learning from Museums. Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek - LAnham - New York - Oxfor, Altamira 2000
  • Hein, George E.: Learning in the Museum. London Routledge 2002
  • HLAVÁČEK, Libor. Public relations nejsou reklama. 1. vyd. Praha : Ministerstvo obrany České republiky - AVIS, 1999. 97 s. ISBN 80-7278-023-9.
  • Hooper-Greenhill, Eilean: The Educational Role of the Museum. London and New York, Routledge 2003
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada, 2005. 304 s. ISBN 80-247-1104-4.
  • LESLY, Philip. Public relations :teorie a praxe. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 240 s. ISBN 80-85865-15-7. info
  • MCLEAN, Fiona. Marketing the museum. London: Routledge, 1997, 257 s. ISBN 0-415-10392-4. info
  • Naše muzejnictví v minulém desetiletí II. čili Muzejníkovo soužití s médii a politiky : sborník příspěvků z muzeologického semináře (12. – 13. června 2003). Hodonín : Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2004.
  • NĚMEC, Petr. Public relations : komunikace v konfliktních a krizových situacích. 1. vyd. Praha : Management Press, 1999. 125 s. ISBN 80-85943-66-2.
  • NĚMEC, Petr. Public relations : praxe komunikace s veřejností. 1. vyd. Praha : Management Press, 1996. 167 s. ISBN 80-85943-20-4.
  • NĚMEC, Petr. Public relations : zásady komunikace s veřejností. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. 114 s. ISBN 80-85603-26-8.
  • OLŠOVSKÁ, Lucie, MIHALKA, Libor. Public relations pro malé a střední firmy. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. 54 s. ISBN 80-7042-286-6.
  • SHERMAN, Daniel J. (ed.). Museum Culture : Histories, Discourses, Spectacles. London : Routledge, 1994. 301 s. ISBN 0-415-09273-6.
  • Talboys, Graeme K.: Museum Educator's Handbook. Aldershot, Gower 2000
  • ŽÁRY, Ivan. Public relations. Bratislava : Univerzita Komenského, 1996. 114 s. ISBN 80-223-1018-2.
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení
Metody hodnocení
Výuka sestává z přednášek a z prezentací týmových seminárních témat k problematice vybraných témat muzejní práce s veřejností. V průběhu kurzu studenti ústně prezentují a odevzdají písemnou podobu týmové seminární práce. Kurz je ukončen zápočtem v podobě písemného testu.
Informace učitele
Předmět bude vyučován formou e-learningu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2013, podzim 2014.