PAN007 Řízení vzdělávacích institucí

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
každé sudé pondělí 12:30–14:05 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na otázky řízení institucí, zejména vzdělávacích institucí a také na řízení vzdělávacích procesů v nich probíhajících. V rámci kurzu se účastníci budou blíže seznamovat se všemi hlavními aspekty chodu škol a dalších vzdělávacích institucí (zejm. řízení lidí, materiálních zdrojů, kurikula, vnějších vztahů) a zásadních procesů řízení (plánování, vedení, motivování, rozhodování, hodnocení, atd.).
Osnova
  • 1. Obecný a pedagogický management: vztah , základní charakteristiky
  • 2. Vzdělávací organizace a jejich řízení: specifika plynoucí z jednotlivých pojetí institucí a organizací (pospolitostí)
  • 3. Základní kategorie řízení:vize, mise, cíl.
  • 4. Kultura a struktura instituce a organizace
  • 5. Hlavní procesy řízení: rozhodování, organizování, kontrola
  • 6. Modely řízení vzdělávacích institucí
  • 7. Hlavní koncepce řízení a jejich uplatnění ve vzdělávacích institucích a organizacích
  • 8. České školy a jejich řízení a správa:řízení kurikulární reformy ve škole (příklad ze školy)
  • 9. České školy a jejich řízení a správa: řízení evaluace a autoevaluace ve škole
  • 10. České školy a jejich řízení a správa: řízení vnějších vztahů škol v podmínkách nového systému správy škol
  • 11. České školy a jejich řízení a správa: řízení profesního růstu zaměstnanců školy
  • 12. Řízení dalších vzdělávacích institucí: současné tendence vývoje.
Literatura
  • ENDER, Bianca, Michael SCHRATZ a Ulrike STEINER-LÖFFLER. Jak pomoci školám? :organizační poradenství a rozvoj školy. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999, 192 s. ISBN 80-902614-2-6. info
  • GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
  • FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
Výukové metody
semináře
Metody hodnocení
written tests
Informace učitele
• Fischer, Walter A. - Schratz, Michael. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení : Schule leiten und gestalten : mit einer neuen Führungskultur in die Zukunft (Orig.). Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kalná - Tomáš Káňa. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1997. 173 s. : i. ISBN 80-85931-34-6. • Gold, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. 164 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-902614-0-. • Schratz, M.: Vedení a rozvoj školy. Brno, Paido 1997. Ender, B., Schratz, M., Steiner-Loeffler, U.: Jak pomoci školám? Organizační poradenství a rozvoj škol. Žďár nad Sázavou, Fakta 1999.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.