FF:PG51B97 Filozofie ped. a soc. věd - Informace o předmětu
PG51B97 Filozofie pedagogických a sociálních věd
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- každé sudé úterý 7:30–9:05 K22
- Předpoklady
- PB12JA11 Ped. teorie || PG12A23 Pedagogické teorie || PGK12A23 Pedagogické teorie
Předpokladem je mít uzavřené kurzy Obecná pedagogika a Pedagogické teorie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na takové problémové okruhy filozofie pedagogických a sociálních věd, které se táhnou jako tenká červená nit od počátku dějin filozofie sociálních věd, ačkoli dnes mají podobu jinou. Posluchači proto budou seznámeni s těmito koncepcemi: perspektivizmus, logický pozitivizmus, relativizmus, racionalizmus, kritický racionalizmus, interakcionismus, interpretativismus, objektivizmus a falibilismus. V seminářích budou na příkladech z literatury jednotlivé postoje diskutovány s cílem preciznějšího a jasnějšího zkoumání kulturních a sociálních otázek, které jsou v intelektuálním prostředí pedagogických a sociálních věd aktuální. Dále bude s posluchači probírána současná podoba výzkumu, a to především podle kvalitativního diskurzu. Každý posluchač by měl být schopen po absolvování kurzu vést kritický diskurz o výše zmíněných koncepcích, o soudobých pedagogicko-sociálně vědních otázkách, a byl schopen myšlenkového dohledání problémů kvalitativního diskurzu v minulých vědeckých koncepcích.
Cíl kurzu: Cílem není znát nazpaměť všechny knihy všech filozofů, ani je přečíst. Výstupem pro každého by mělo být, aby si dokázal udělat představu o vztahu filozofie a pedagogiky, o vlivech filozofie na pedagogické koncepce a především na kvalitativní diskurz. Díky tomu by měl být každý posluchač schopen rozpoznat při čtení pedagogických textů i výzkumných zpráv jednotlivé vlivy a tak lépe porozumět studované látce. Dále bude řešen vztah filozofie a pedagogiky, vztah teorie a praxe, vztah politiky k teorii a praxi a současná pozice pedagogického výzkumu. - Osnova
- 1. Vztah filozofie a edukace. Filozofie edukace, sociálních věd, pedagogického výzkumu a vědy. Vztah filozofie a edukace. Termín, pojem.
- 2. Výzkum jako hledání pravdy Teorie pravdy, logika, validita, reliabilita, data, fakt, pedagogický fakt, akontabilita ped. výzkumu. Co všechno může být předmětem výzkumu: vědomosti, dovednosti, postoje.
- čtení: Kuhn, T. Struktura vědeckých revolucí. s. 23 - 45. Feyerabend, P. Rozprava proti metodě. s. 21-34.
- 3. Cíle edukace Kurikulum, cíle, ideologie, manipulace, indoktrinace, skryté kurikulum.
- čtení: Illich, I. Odškolnění společnosti. s. 15-31. Kaščák, O., Filagová, M. Javisko a zákulisie školy. O materskej škole a skrytom kurikulu. Trnava: Typi, 2007.
- 4. Pozitivizmus, logický pozitivismus, post pozitivismus
- čtení: Durkheim, E.:Pravidla sociologické metody. Praha: 1926, s. 47-78. Durkheim, E. Společenská dělba práce. Brno: CDK, 2004.
- 5. Pragmatismus, Dewey, James, perspektivismus
- čtení: James, W.: Pragmatismus. Brno: CDK, 2003. Přednáška č. II, s. 37-53.
- 6. Interpretativismus
- čtení: Geertz, C. Interpretace kultur. Praha: SLON, 2000. Kapitola Zhuštěný popis, s. 13-34.
- 7. Konstruktivismus
- čtení: Berger, P., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK, 1999. první kapitola: s. 25-33 Kaščák, O. Poznávanie a učenie sa v teórii radikálneho konštruktivizmu. In Pedagogická revue, 2002, roč. 54, č. 5, s. 418 - 430.
- 8. Feminismus, relativismus
- čtení: Gilliganová, C. Jiným hlasem. s. 52-87. Filagová, M. Materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika, 2005, č. 3, s. 248-263.
- 9. Etika a pedagogika. Morálka, etika, morální hodnoty, normy a pravidla, společenské normy jako provizorní normy, utilitarismus, Kant.
- čtení: BERA Ethical guidelines – Etické směrnice, ČAPV Návrh etického kodexu
- 10. Jak psát recenzi? Posouzení recenze, skupinová práce
- Literatura
- PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. Fulltext info
- MILLS, C. Wright. Sociologická imaginace. Edited by Todd Gitlin, Translated by Václav Dušek. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 310 s. ISBN 9788086429939. info
- ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 285 s. ISBN 80-85850-92-3. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
- HAYEK, Friedrich August von. Kontrarevoluce vědy :studie o zneužívání rozumu. Translated by Ján Pavlík - Danica Slouková. Vyd. 1. Praha: Liberální institut, 1995, 212 s. ISBN 80-85787-87-3. info
- Handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, odevzdávání vypracovaných úkolů a recenze.
- Metody hodnocení
- Pro získání zápočtu je nezbytné:
A. Úkoly a čtení odevzdání úkolů k textům: 6 čtení + odpovědi na otázky (odevzdat vždy do pátku 23:55) 100%
B. Napsat recenzi odborného článku (do 5. ledna 2011) 100%
C. Docházka 6 prezenčních hodin 80%
Podrobnější popis úkolů
A. Čtení: Na každou následující hodinu je připraven text v ELFu a Vaším úkolem je přečíst jej a odpovědět na zadané otázky (3-5). Text i Vaše odpovědi budou předmětem následující prezenční výuky. Nutné odevzdat vždy před danou prezenční hodinou do ELFu.
B. Recenze: Vyberte si jeden článek z časopisu Pedagogika (ISSN 0031-3815), který je založen na empirickém výzkumu (ne teoretickou studii). Článek musí být z roku 1991 - 2010. Napište jeho kritické zhodnocení ve formě odborné recenze na základě získaných poznatků z kurzu. Můžete si vybrat jen některé problémy v článku prezentované a na ty se zaměřit. Není tedy nutné a vhodné přepisovat celé pasáže textu.
Jaké otázky by Vás měly zajímat při psaní recenze? Tedy například: Prezentuje autor dostatečně výzkumné cíle a výzkumnou otázku? Odpovídá na obojí v závěru? Jsou termíny, které autor používá jasně a zřetelně definovány? Zachovává autor tyto definice v celém příspěvku? Jakým způsobem autor vede argumentaci o daném problému? Stojí na jasných a logických tvrzeních? Jakou pozici autor zastává: Je pragmatik? Pozitivista? Konstruktivista? Proč? Jak by se dal charakterizovat autorův přístup k pedagogickému výzkumu? V případě, že autor svůj postoj nespecifikuje, je možné říci, že to brání pochopení článku? Každé svoje tvrzení pečlivě doložte.
Využijte možnosti nahlédnout do literatury. A to nejen do literatury věnující se způsobu psaní odborných textů, ale i do odborné literatury zaměřené na problém popisovaný v článku.
Práci v rozsahu 4 až 7 normostran (7.200 až 12.600 znaků) odevzdejte do 5. ledna 2010 v dokumentu typu *.doc v odevzdávárně ELFu. Pro úspěšné splnění recenze je možné využít dvě možnosti odevzdání. - Informace učitele
- E-learningová podpora ke kurzu je v systému ELF.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/PG51B97