FF:RLA13 Úvod do metodologie výzkumu - Informace o předmětu
RLA13 Úvod do metodologie výzkumu v religionistice
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Andrea Beláňová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Čechovská (pomocník)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (pomocník)
Ing. Mgr. et Mgr. Miroslav Vrzal, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková - Rozvrh
- Čt 12:30–14:05 zruseno D21
- Předpoklady
- RLA01 Úvod do religionistiky
Úvod do religionistiky - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je obeznámit studenty s principy, postupy a základními problémy systematické vědecké výzkumné práce a uvést je tak do výzkumu pojatého jako intelektuální řemeslo (Mills).
Student po absolvování kurzu
umí využívat elementární nástroje formalizovaného logického myšlení,
dokáže objasnit, co je věda jako specifická činnost zaměřená na tvrobu vědění,
dokáže objasnit, v čem spočívá specifičnost systematického vědeckého pojmového myšlení ve srovnání s jinými způsoby teoretické artikulace problémů a řešení otázek.
Student rozumí významu teorie ve vztahu k empirickému poznání,
chápe povahu vědeckého vymezování a řešení problémů,
dokáže objasnit základní přístupy k získávání spoolečenskovědního poznání (kvantitativní a kvalitativní přístupy, historický výzkum) volit mezi vhodnými strategiemi s ohledem na řešené výzkumné problémy,
dokáže objasnti vztahy mezi pojmy objektivity, hodnotvé nestrannosti a situovanosti vědce. - Osnova
- 1. Organizační setkání: Věda jako intelektuální řemeslo
2. Co je věda
3. Výzkum v sociálních vědách
4. Co je to vědecký problém
5. Sociologie, historie a smysl teorie a metodologie ve vědecké práci
6. Sociální jednání a jeho výklad
7. Výzkumné problémy v historické antropologii
8. Úvod ke kvantitativnímu sociologickému výzkumu
9. Úvod ke kvalitativnímu sociologickému výzkumu
10. Systematická práce intelektuálního řemeslníka: Jak si vést záznamy
11. Problém objektivity sociálněvědného poznání
12. Výstavba (zakotvené) teorie
- 1. Organizační setkání: Věda jako intelektuální řemeslo
- Literatura
- povinná literatura
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
- DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v čes. jaz. Praha: Dokořán, 2002, 116 s. ISBN 8086569152. info
- MILLS, Charles Wright. Sociologická imaginace. Edited by Todd Gitlin, Translated by Václav Dušek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 310 s. ISBN 80-86429-04-0. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika. Translated by Miloš Havelka. 2., opr. vyd. Praha: Oikoymenh, 2009, 351 s. ISBN 9788072983896. URL info
- Výukové metody
- čtení, psaní komentářů (se slovním a bodovým zpětným hodnocením), diskuse
- Metody hodnocení
- 10 komentářů k četbě, projekt výzkumu, ústní zkouška
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=3235
Kurz využívá e-learningovou podporu v Elfu: www.phil.muni.cz/elf - Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Posluchači religionistiky povinně ukončují zkouškou.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/RLA13