SRUSK_02a Mimesis

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
St 12. 10. 10:50–14:05 N51, St 26. 10. 10:50–14:05 N51, St 2. 11. 10:50–14:05 N51, St 9. 11. 10:50–14:05 N51, St 23. 11. 10:50–14:05 N51, St 30. 11. 10:50–14:05 N51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento předmět umožňuje studentovi aplikovat probranou látku bakalářského studia, a sice skrze konkrétní aplikace estetických teorií na umělecký materiál v časových proměnách. Vychází z estetické reflexe problematiky nápodoby, bude ji však dokládat na materiálu i technikách jednotlivých uměn (hudba, výtvarné umění, literatura). Cílem kurzu jsou konkrétní analýzy vybraných epoch, porovnávání ekvivalentů mimese v odlišných typech umění, dělených na prostorová a časová dle látkové rozdílnosti (barva jako afekt hudebních tónin ve středotónovém ladění, barva jako motiv literární a hudební zvukomalby.... Student získává schopnost samostatné aplikace problematiky na jím vybraný okruh umělecký a časový.
Osnova
  • 1. Antické teorie mimesis, estetická platnost fikce jako mimesis pravděpodobného, popření principu mimesis.
  • 2. Problematika imitace jako umělecké tvorby: a) diskurs o stylu: karikatura ve výtvarném umění, parodický princip v hudbě
  • b) dobová praxe – inventio technického zpracování, virtuosita jako decoratio mimetického zpracování
  • c) mimesis jako epigonství - napodobování jako slohový faktor
  • 3. Mimesis ve festivitě
  • a) filosoficko-teologické základy
  • b) křesťanská liturgie – konstrukce a kontroverze
  • c) vizuálně akustické prvky jako součást festivity
  • d) jednota umění v barokní slavnosti
  • 4. Mimesis a výchova:
  • a) uměním – nauka o étosu a Platónovo vyhnání básníků z ideálního státu
  • b) v umění – učení se technice napodobováním
  • c) ut pictura poesis, ut pictura musica
  • d) od „nevinného oka“ k eidetice, teorie čistého vidění
  • 5. Prostředky nápodoby:
  • a) realismus, naturalismus a iluzionismus, využití technických prostředků při zobrazení, vizuální percepce a optické iluze
  • b) barva – zabarvení tónin ve středotónovém ladění, tmavé X světlé, nordismus v hudbě a výtvarném umění – zvukomalba
  • c) estetika proporcí
  • d) forma – žánr jako napodobení estetické kategorie: motetový styl, pythagorejská estetika proporcí
  • e) rétorické figury a emblematika: literatura, hudba, výtvarné umění (čas, vanitas, afektová teorie)
  • f) teorie fotografie a pravda fotografického zobrazení
  • 6. Mimesis po „zániku“ mimetického umění: otázky abstrakce, konceptuálního umění, nových médií
Literatura
  • Soerbom, G. The Classical Concept of Mimesis.
  • Danto, A. Konec umění.
  • GOODMAN, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Edited by Tomáš Kulka. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 213 s. ISBN 9788020015198. info
  • FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Translated by Jan Rubáš. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, v, 309. ISBN 9788025117132. info
  • DYKAST, Roman. Hudba věku melancholie. Vyd. 1. Praha: Togga, 2005, 333 s. ISBN 8090291252. info
  • METZ, Christian. Imaginární signifikant :psychoanalýza a film. Translated by Jiří Pechar. 1. vyd. Praha: Český filmový ústav, 1991, 307 s. ISBN 80-7004-064-5. info
Metody hodnocení
Předmět probíhá souběžně s předmětem SRUS_03. Studenti dálkového studia jej musí navštívit minimálně čtyřikrát za semestr dle pokynů vyučujícího. Převážná část výuky probíhá formou e-learnigového kurzu a konzultací. Na přednášky jsou zváni i externí odborníci. Ukončením předmětu je test z četby povinných textů a esej. Rozsah eseje: 9.000 znaků včetně mezer. Do 15.1.2012 včetně vložit do ISu nebo elfu.
Navazující předměty
Informace učitele
Povinná literatura je vyvěšena v e-learningu FFMU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
výuka probíhá současně s předmětem SRUS_03.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013.