FF:FAVBPa03 Základy film. teorie II - Informace o předmětu
FAVBPa03 Základy filmové teorie II
Filozofická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Pokračování dvousemestrálního kurzu bude věnováno ústředním teoretickým a metodologickým proudům výzkumu, které se prosazovaly po r. 1945 a věnují se filmu a jeho recepci. K dějinám filmové teorie přistoupíme ze specifického hlediska: zaměříme se na institucionální podmínky prosazování významných proudů uvažování o kinematografii: na jakých univerzitách, výzkumných ústavech či v jakých časopisech se např. prosazovaly vlivy sociologie či psychoanalýzy na výzkum filmu, jak se film stal předmětem zájmu kulturálních studií, jakou roli sehrály filmové festivaly, přehlídky nebo konference při prosazování feministického přístupu k filmu nebo tzv. nové filmové historie? Pro zdůraznění této role specifické role "místa" (institucí, ústavů, univerzit, periodik, archivů apod.) při prosazování nových teoreticko-metodologických principů jsou jednotlivá témata označena kulturně-geografickým "logem". Hlavní cíle kurzu: osvojení znalostí dějin myšlení o filmu; porozumění teoretickým koncepcím v širším institučním a sociokulturním kontextu; reflexe metodologického přístupu k dějinám idejí.
- Osnova
- Chicago, Paříž, Frankfurt: film a sociologie, frankfurtská škola
- Moskva a poválečná Itálie: teorie realismu, neorealismus, socialistický realismus
- Paříž: auteur teorie
- Londýn: film a psychoanalýza
- Birmingham: kulturální studia
- Wisconsin: recepční studia, kognitivismus
- Brighton: „nová filmová historie“ a „nová historie kinematografie“
- Literatura
- David A. Gerstner - Janet Staiger (ed.): Autorship and Film. Routledge 2003
- Martin Jay: The Dialectical Imagination: A history of the Frankfurt school and the Institute of Social Research 1923-1950. University of California Press, 1996
- CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Translated by Helena Giordanová. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008, 406 s. ISBN 9788073311438. info
- HANÁKOVÁ, Petra. Pandořina skříňka, aneb, Co feministky provedly filmu? Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 141 s. ISBN 9788020015518. info
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemná zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 3 roky.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/FAVBPa03