PB32PB80 Dějiny institucionálního zázemí sociální pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 N43
Předpoklady
PB22PA29 Dějiny sociální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmětem tohoto kurzu je studium novodobých dějin sociální pedagogiky a jejich institucí. Ke stěžejním tématům patří: vývoj a proměny institucí, zákonodárství v této oblasti apod. Zvláštní důraz je kladen na dějiny teorie české sociální pedagogiky, to je založeno zejména na studiu literatury (autorů) a na dostupných autentických pramenech. Základní formou (metodou) výuky jsou studentské výzkumné projekty. Studenti aplikují svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů. Budou schopni realizovat malý výzkum v oblasti dějiny soc. pedagogiky. Měli by mít rovněž základní přehled o dějinách soc. ped. institucí. Studenti budou znát základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro další studium českých dějin soc. pedagogiky a školství. Podstatnou částí poznatkové báze tvoří problematika české pedagogiky ve 20. století.
Osnova
  • Dějiny české sociální pedagogiky. Historický výzkum v dějinách sociální pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce. Instituce sociální pedagogiky a jejich proměny, rozvoj, reformy, legislativa, možné prameny o soc. petologických jevech v historii.
Literatura
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2 (Obsaž.) : Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1. info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
  • JŮVA, Vladimír. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 193 s. info
  • MEDYNSKIJ, Jevgenij Nikolajevič. Dějiny pedagogiky. Translated by Jaromír Kopecký - Jaroslav Komm. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1953, 576 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 352 s. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 282 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 ; Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2. Edited by Otakar Kádner. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 350 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1910, 653 s. info
Výukové metody
projektová výuka, skupinová výuka
Metody hodnocení
seminář, projekt, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2013, podzim 2014.