FF:PG31B53 Základy poradenství - Informace o předmětu
PG31B53 Základy poradenství
Filozofická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 9:10–10:45 M21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je zorientovat studenty v nabídce poradenských služeb v ČR a v nárocích na poradenskou práci. V první části kurzu je věnována pozornost jednotlivým druhům poradenství, nabídce poradenských služeb v ČR, požadavkům na osobnost i práci poradce. Stěžejní část kurzu je zaměřena na vedení poradenského procesu v prostředí školy (podmínky poskytování poradenských služeb ve školách, specifika fází poradenského procesu, osobnost a dovednosti poradce). Součástí kurzu je také blok seminárních cvičení, který je zaměřen na rozvoj jedné z klíčových poradenských dovedností. Na výběru poradenské dovednosti participují studenti. Na konci kurzu studenti dokáží formulovat nároky na poradenskou práci a orientují se v zásadách vedení poradenského rozhovoru.
- Osnova
- 1. Základní charakteristika poradenství a poradenských služeb v ČR.
- 2. Poradenský proces a jeho vedení.
- 3. Direktivní poradenské teorie vedení poradenského procesu (zejména kognitivně-behaviorální teorie).
- 4. Nedirektivní poradenské teorie vedení poradenského procesu (zejména Rogersova teorie).
- 5. Práce poradenských pracovníků ve školství a nácvik vybrané dovednosti poradce.
- Literatura
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
- GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
- DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
- KOŠČO, Jozef. Poradenská psychológia. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1987, 446 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, exkurze
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen zápočtem a podmínkou ukončení je pravidelná docházka, účast na exkurzi a plnění úkolů v průběhu semestru, které se týkají nácviku vybrané poradenské dovednosti.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Kurz má e-learningovou formou, kde jsou zveřejněny podmínky ukončení aktuálně probíhajícícho kurzu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/PG31B53