PSB_513 Logoterapie

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Alexandra Slobodníková Čmáriková, PhD. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Ukončený první cyklus studia jednooborové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Logoterapie je interaktivním kurzem, který je zaměřen na problematiku smyslu života v poradenství a terapii. Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen popsat klíčové koncepty logoterapie, obraz člověka. Získává také schopnost vysvětlit podstatu základních metod logoterapeutické intervence a diskutovat o metodách existenciálního přístupu obecně. Na základě kazuistických příkladů pak získává schopnost rozlišovat klíčové momenty pro logoterapeutickou intervenci a formulovat návrh terapeutického postupu.
Osnova
  • Kurz je kombinováním interaktivních diskusí a praktických nácviků.
  • Probírané tematické okruhy jsou následovní:
  • 1. Smysl života v teorii a výzkumu - historický přehled
  • 2. Existenciální filozofie a psychoterapie - severoamerická a evropská tradice
  • 3. Klíčové koncepty logoterapie
  • 4. Obraz člověka v logoterapii
  • 5. Základní metody logoterapeutické intervence v poradenství a terapii
  • 6. Psychické poruchy a logoterapeutická praxe – obecně
  • 7. Poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek a logoterapie
  • 8. Afektivní poruchy (poruchy nálady) a logoterapie
  • 9. Neurotické‚ stresové a somatoformní poruchy a logoterapie
  • 10. Poruchy osobnosti a chování u dospělých a logoterapie
  • 11. Logoterapeutická podpora při duševních onemocněních a věkových změnách
  • 12. Specifické přístupy v existenciální psychoterapii (A.Langle, I.D. Yalom, P.T. Wong, E.Spinelli...)
  • 13. Omezení logoterapie a existenciální analýzy
Literatura
  • LUKASOVÁ, E. (1998). I tvoje utrpení má smysl. Logoterapeutická útěcha v krizi. Brno: Cesta.
  • FRANKL, V.E. (1999). Teorie a terapie neuróz. Praha: Grada Publishing.
  • MOOMAL, Z. (1999). The reltionship between meaning in life and mental well-being. South African Journal of Psychology, 29(1), 42-48.
  • YALOM, I. D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace.
  • FRANKL, V.E. (1998). Napriek všetkému povedať životu áno. Bratislava: Slovenský spisovateľ.
  • WONG, P. T. P. (1998d). Meaning-centered counselling. In P. T. P. Wong & P. Fry (Eds.), The human quest for meaning: A handbook of psychological research and clinical applications (pp. 395-435). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • BERGNER, R. (1998). Therapeutic approaches to problems of meaninglessness. American Journal of Psychotherapy, 52, 1-16.
  • YALOM, I. D. (2006). Existenciální psychoterapie.Praha: Portál.
  • LUKASOVÁ, E. (2009). Základy logoterapie. Bratislava: Lúč.
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Translated by Vladimír Jochmann. Brno: Cesta, 2006, 237 s. ISBN 8072950851. info
  • FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu : vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta, 2006, 212 s. ISBN 8072950843. info
  • YALOM, Irvin D. Chvála psychoterapie : otevřený dopis nové generaci psychoterapeutů a jejich pacientů. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 244 s. ISBN 8071787612. info
  • YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
  • FRANKL, Viktor Emanuel. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994, 88 s. ISBN 80-901601-4-X. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Theorie und Therapie der Neurosen : Einführung in Logotherapie und Existenzanalyse. 7. Aufl. München: Ernst Reinhardt, 1993, 215 s. ISBN 382520457X. info
  • YALOM, Irvin D. Existential psychotherapy. New York: Basic Books, 1980, xii, 524. ISBN 0465021476. info
  • YALOM, Irvin D. The theory and practice of group psychotherapy. New York: Basic Books, 1975. ISBN 0-465-08446-X. info
Výukové metody
Při výuce je užito několik výukových metod. Jde o přednášky – výklad týkající se zejména teoretických znalostí a metod logoterapie, praktické cvičení, sebezkušenost a řešení případových studií.
Metody hodnocení
Hodnocení se bude skládat z dvou částí. První částí bude sebe-reflexe z logoterapeutického pohledu, se zaměřením na důležité momenty osobní existence. Druhou částí bude návrh logoterapeutické intervence na základě anamnestických údajů anonymních klientů.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 17.5.2012. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.