FF:CJBB147 Čeština jako cizí jazyk I - Informace o předmětu
CJBB147 Čeština jako cizí jazyk I
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJBB147/A: Út 17:30–19:05 G13, L. Krahula Doleží
CJBB147/B: Čt 17:30–19:05 G13, L. Krahula Doleží - Předpoklady
- (( CJA003 Úvod do stsl. a slav. I && CJA005 Úvod do stsl. a slav. II ) || PLIN005 Od prsl. k češtině ) && CJA009 Morfologie II && CJA006 Souč. č. jaz. - morfologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto semináře je seznámit studenty se současnými učebnicemi češtiny pro cizince, věnovat se podrobněji metodám výuky jazyků, výuce gramatiky, základních řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení a poslech) a koncipování lekce češtiny pro cizince - dospělé i děti. Hlavní cíle předmětu: osvojování cizího jazyka, metody výuky jazyků, analýza učebnic češtiny pro cizince a koncipování lekce češtiny pro cizince.
- Osnova
- 1. Rozdíly ve výuce rodilých a nerodilých mluvčích 2. Metody výuky jazyků, komunikační metoda 3. Spisovná a obecná čeština ve výuce cizinců 4. Výuka gramatiky I (deklinace) 5. Výuka gramatiky II (konjugace) 6. Řečové dovednosti I (čtení a text) 7. Řečové dovednosti II (poslech, mluvení, psaní) 8. Výuka bez zprostředkujícího jazyka 9. Sociokulturní dovednosti a multikulturní třída 10. Výuka azylantů a uprchlíků 11. Začleňování dětí-cizinců na ZŠ, interkulturní vzdělávání
- Literatura
- Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006. ISBN 8086903370. info
- Hrdlička, Milan: Kapitoly z češtiny jako cizího jazyka. Plzeň, Západočeská univerzita, 2009.
- HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
- ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. info
- Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005. Edited by Jitka Ryndová - Jana Čemusová - Lída Holá. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005, 207 s. ISBN 808690315X. info
- Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 80-85866-98-6. info
- HEDGE, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press, 2000, xvi, 447. ISBN 0194421724. info
- Spisovná čeština a jazyková kultura 1993 :sborník z olomoucké konference 23.-27.8.1993. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, s. 195-399. ISBN 80-85899-02-7. info
- CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
- Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 7. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, viii, 171. ISBN 0521320933. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Výukové metody
- Četba textů, diskuze a praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na semináři, ústní referát (analýza učebnice) a seminární práce (plán lekce).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/CJBB147