CJBC731 Současná příběhová próza ze života dětí a mládeže

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 15:50–17:25 L11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Příběhová próza představuje jeden ze základních žánrů literatury pro děti a mládež. Recipienty doprovází od předčtenářského období do adolescence, v některých případech se stává mostem mezi dětskou literaturou a knihami pro dospělé. V českém prostředí má bohatou historii, kterou reprezentují výrazné spisovatelské osobnosti. Kurz se zaměřuje na analýzu významných děl daného žánru, která byla poprvé vydána po roce 1989. Ve výkladové části semináře se studenti seznámí rovněž se základními pojmy literatury pro děti a mládež a především příběhové prózy ze života dětí a mládeže (intencionální a neintencionální literatura pro děti a mládež, příběhová próza, žánrové varianty, základní kompoziční typy, referenční hrdina aj.). Absolventi kurzu tak budou schopni:
- popsat vývoj daného žánru ve 20. století, zejména pak po roce 1989;
- použít tyto obecné poznatky k vlastní interpretaci;
- analyzovat základní česká díla náležející k danému žánru;
- bezpečně odlišit kvalitní literaturu pro děti a mládež od komerčních a brakových titulů;
- využívat patřičnou sekundární literaturu (včetně odborných časopisů)
Osnova
  • 1. Základní sekundární literatura předmětu;
  • 2. Terminologie (intencionální a neintencionální literatura pro děti a mládež, dětský aspekt, etapy dětského čtenářství)
  • 3. Příběhová próza ze života dětí a mládeže jako jeden ze základních žánrů dětské literatury - problémy s vymezením, referenční hrdina, žánrové varianty;
  • 4. Stručný nástin vývoje žánru před rokem 1989;
  • 5. Pozice příběhové prózy po roce 1989 - základní problémy a tendence;
  • 6. Analýzy konkrétních knih vybraných významných autorů (I. Procházková, I. Březinová, V. Steklač, M. Drijverová, J. Stránský aj.)
Literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2002, 236 s. ISBN 80-7042-604-7. info
  • TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. ISBN 8072041401. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. info
  • NEZKUSIL, Vladimír a Otakar CHALOUPKA. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. Praha: Albatros, 1979, 148 s. URL info
Výukové metody
Seminář využívá metody výkladu, interpretace literárních děl a diskuse o nich. Student prezentuje získané dovednosti ústní i písemnou formou výstupu. Pro potřeby kurzu bude vytvořena interaktivní osnova, zahrnující čítanku základních primární textů. Program semináře bude také rozšířen o víkendové literární toulky (s dobrovolnou účastí).
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení kurzu je vyžadována aktivní účast na semináři, která předpokládá domácí přípravu. Student dále musí získat 150 bodů, a to v odpovědnících v ISu, v bodovaných diskusních fórech a za závěrečnou esej (max. 50 bodů, je potřeba dosáhnout alespoň 20). Závěrečnou esej je možné nahradit vystoupením na literárních toulkách.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, jaro 2013, podzim 2014.