FF:KRMgrA03 M.A. Interpretative Seminar I - Informace o předmětu
KRMgrA03 Magisterský interpretační seminář I
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 14:10–15:45 pracovna
- Předpoklady
- KRBcA04 Řecká mluvnice IV
Dobrá orientace ve starořeckém textu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Klasická filologie (program FF, N-FI)
- Klasický řecký jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Klasický řecký jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je porozumět vybraným pasážím Homérova díla;
Na konci kurzu bude student schopen:
komentovat vybrané pasáže Homérova díla jak z jazykového, tak ze stylistického hlediska;
analyzovat literární stránku díla. - Osnova
- V úvodu semináře jsou probrána nejvýznamnější homérská metra do té míry, jak je to důležité pro jazykovou interpretaci vybraného textu (například pauzy ve verši, kde se vyskytuje hiát, důsledky digammy apod). Následuje samotná jazyková interpretace jednotlivých pasáží homérské epiky. Při výběru konkrétních pasáží textu budou zohledněna také přání a zájmy účastníků semináře. Seminář také slouží jako úvod do historické gramatiky a dějin řeckého jazyka. Studium jazyka homérské epiky je důležité z několika důvodů: 1, posouzení geneze homérské epiky a datování různých částí textu do odlišných období - v tomto kontextu se jedná zejména o charakteristické prolínání iónských a aiolských prvků v umělém homérském jazyce, v mladších částech textu pozorovatelné nesprávné užívání archaických výrazů a větných konstrukcí, které již nebyly pro mladší tvůrce srozumitelné 2, jazyková interpretace textu (například určení významu homérských výrazů nebo tvoření slov, které se později v řeckém jazyce neobjevuje) 3, přehled o dějinách řeckého jazyka
- Literatura
- LIDDELL, H. G. a R. SCOTT. A Greek-English Dictionary. Oxford, 1951. info
- SMYTH, Herbert Weir. Greek Grammar. Harvard University Press, 2002. ISBN 0-674-36250-0. info
- SCHWYZER, E. a A. DEBRUNNER. Griechische Grammatik. München, 1939. info
- příslušnou literaturu zadává vyučující individuálně na základě zvoleného tématu
- Výukové metody
- Přednášky, čtení a překlad vybraných pasáží a komentář k textu. Domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Kolokvium se uděluje na základě ústní zkoušky, na které student dokládá schopnost přeložit a filologicky komentovat vybraný úsek Homéra.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je povinný.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/KRMgrA03