PAPVA_47 Základy moderní spisovné arabštiny. Hovorový jazyk IIIA

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Eva Složilová, MA, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Valášková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:55 L11
Předpoklady
PAPVA_05 Arabština IA && PAPVA_10 Arabština IB && PAPVA_35 Arabština IIA && PAPVA_36 Arabština IIB
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Z hlediska morfo-syntaktického bude i v pátém semestru pozornost věnována systému odvozených slovesných kmenů a některým základním syntaktickým strukturám důležitým pro četbu arabských textů i pro porozumění mluvenému spisovnému jazyku (především základní druhy vedlejších vět). Studenti budou uvedeni do problematiky spisovného jazyka masmedií, a to jak v psané podobě (noviny, časopisy, internet), tak v mluvené podobě (televizní, rozhlasové vysílání). Důraz bude kladen na rozvoj všech řečových dovedností. Podle možností základy odborné terminologie III.
Osnova
  • - slabá slovesa - podmínkové věty (podmínka reálná,ireálná) - věty časové - věty přípustkové - věty vyjadřující průvodní okolnost
Literatura
  • Zemánek, P., Moustafa, A., Obadalová, N., Ondráš, F.: Arabsko-český slovník jazykový software, Set Out Praha 2009
  • Schulz, E., Krahl, G., Reuschel, E.: Standard Arabic, Cambridge University Press, Cambridge, 2000
  • Bahbouh, Ch., Fleissig, J.: Základy moderní spisovné arabštiny II, Dar Ibn Rushd, Praha 1995 (2. vydání 2004)
  • Kropáček, F.: Arabsko-český a česko-arabský slovník, Fortuna Praha 1998
  • Oliverius, J., Ondráš, F.: Moderní spisovná arabština I., Vysokoškolská učebnice, Praha 2007
  • Brustad, K., Al-Tonsi, A., Al-Batal, M.: Al-kitaabfiiTa´allum al-´ArabiyyawithDVDs, Part One, Second Edition, Washington , D.C., 2007.
  • Bahbouh, Ch., Fleissig, J.: Česko-arabská a arabsko-česká konverzace, Dar Ibn Rushd, Praha 1999
  • Zemánek, P., Moustafa, A., Obadalová, N., Ondráš, F.: Arabsko-český slovník, Set Out Praha 2006
  • Brustad, K., Al-Tonsi, A., Al-Batal, M.: Al-kitaabfiiTa´allum al-´ArabiyyawithDVDs, Part Two, Second Edition, Washington , D.C., 2007.
Výukové metody
Četba a náslech s globálním porozuměním (doplňování, odpovědi na otázky, výběr z více možností), překlad, tematická konverzace, konverzační obraty s využitím nově probraných gramatických jevů.
Metody hodnocení
Písemný test na konci semestru: gramatické jevy (doplňování , výběr z více možností ), pochopení psaného textu (formou odpovědi na otázky), pochopení mluveného textu (doplňování). Přítomnost na hodinách během semestru není vyžadována, ale je důrazně doporučována. Minimální počet bodů - 60%.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.