PB11PB3 Komunikace v poradenské práci

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Aneta Kratochvílová (pomocník)
Mgr. Jeanne Radosová (pomocník), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–18:15 ?
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je koncipován jako nácvik komunikačních dovedností využitelných v průběhu poradenského procesu. Cílem kurzu je naučit se rozpoznávat problematické komunikační vzorce klientů a vhodně na ně reagovat. Dále posílení schopnosti kongruence v poradenské práci a sebereflexe vlastních komunikačních vzorců.
Osnova
  • Teoretickým východiskem kurzu je učení Virginie Satirové (Model růstu) a její žákyně Pauly Englanderové – Goldenové.
  • Osnova:
  • - Komunikace v průběhu poradenského procesu (teorie komunikace v Modelu růstu charakteristika verbální i neverbální komunikace).
  • - Kongruentní komunikace v poradenské praxi.
  • - Komunikační vzorce chování.
  • - Usmiřující vzorce chování.
  • - Obviňující vzorce chování.
  • - Pasivně agresivní vzorce chování.
  • - Rušící vzorce chování.
  • - Poučující vzorce chování.
  • - Sebeúcta v komunikaci.
Literatura
    povinná literatura
  • Satirová, Virginie. Kniha o rodině. Praha: Práh, 2006. 357 s. ISBN 80-7252-120-0
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
    neurčeno
  • Satirová, Virginie. Kniha o rodi
Výukové metody
Studenti dostanou příležitost poznat své komunikační vzorce a komunikační vzorce druhých lidí např. pomocí techniky tělesných soch, hraní scének, nácviku sebezáchovných pozic, řízených imaginací se seberozvojovou tématikou apod. Uvedené techniky podpoří v sociálně bezpečném prostředí schopnost studentů zvládat stresové situace, dovednost navázat kontakt a poskytnout sociální oporu.
Metody hodnocení
Výuka probíhá blokově formou skupinových setkání. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutná aktivní účast, pravidelná docházka, dále odevzdání eseje a účast na závěrečné skupinové diskusi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.