FF:PG51B77 Filozofie výchovy - Informace o předmětu
PG51B77 Filozofie výchovy a vzdělání
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:30–14:05 G25
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je přivést studenty k filozofickému náhledu na výchovu a vzdělávání. Kurz postupuje od interpretace vybraných děl filozofů výchovy k vlastnímu filozofickému náhledu na vybraná témata procesu výchovy a vzdělávání (např. vychovatelnost a vzdělavatelnost člověka, smyl a cíl výchovy, vztah vychovávaného a vychovávajícího, vychovávaný jako člen společenství apod.). Závěr kurzu je věnován problémům pedagogiky z pohledu filozofie vědy. Na konci kurzu studenti dokáží rozlišit jednotlivé úrovně pedagogických diskurzů a klást filozofické otázky.
- Osnova
- Osnova: 1. Filozofie výchovy jako jedna z pedagogických disciplín 2. Filozofický pohled na člověka a jeho výchovu 3. Filozofie vzdělávání a školy 4. Filozofie výchovy vycházející z pragmatismu 5. Fenomenologický pohled na filozofii výchovy 6. Filozofie pedagogiky jako vědy
- Literatura
- PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2010, 89 s. ISBN 9788024618333. info
- PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
- HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 140 stran. ISBN 8021014709. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995, 199 s. info
- SCHALLER, Klaus. Studie k systematické pedagogice. Translated by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1993, 88 s. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- DEWEY, John. Philosophy of education : (problems of men). Reprinted. Paterson, New Jersey: Littlefield, Adams & Co., 1961, 311 s. info
- DEWEY, John. O pramenech vychovatelské vědy. Translated by J. Gvardian. 1. vyd. V Praze: Samcovo knihkupectví, 1947, 116 s. URL info
- DEWEY, John. Demokracie a výchova. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, samostudium
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru je zařazeno několik přednášek, ale převážně výuka probíhá formou skupinových diskusí o vybraných dílech filozofů výchovy. Podmínky udělení zápočtu: Každý student předloží svou interpretaci vybraného díla a na základě toho, vede filozoficky laděnou diskusi s ostatními o vybraných otázkách, které se vztahují k výchově nebo vzdělávání.
- Informace učitele
- Za účelem optimálního průběhu kurzu je vyžadována 80% docházka. Studenti kombinovaného studia mají předepsáno celkově 6 hodin individuálního studia/konzultací, jehož součástí je četba vybraných děl i dalších učebních materiálů/opor v elektronické podobě. Studenti musejí průběžně plnit dva typy úkolů. Jde o úkoly směřující k interpretaci filozoficky laděného díla a na ně navazují úkoly aplikačního charakteru, které v případě kurzu Filozofie výchovy vyústí ve vedení odborné diskuse na vybrané téma z filozofie výchovy. Úkoly jsou odevzdávány vyučujícímu přímo v online výukovém prostředí Moodle a jsou zveřejňovány i ostatním studentům kurzu. Vyučující poskytuje studentům zpětnou vazbu přímo ve výukovém prostředí. Dále je vyžádaváno zapojení do diskusních fór k jednotlivým tématům filozofie a vyučující monitoruje průběh diskuse. Splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PG51B77