FF:PGDS001 Metodologie ped. výzkumu - Informace o předmětu
PGDS001 Metodologie pedagogického výzkumu
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- blokově. 10 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (angl.) (program FF, D-PD4)
- Pedagogika (program FF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz dává přehled o problematice pedagogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem ve všech jejich variantách a poskytuje porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě.
- Osnova
- Základní okruhy ke zkoušce:
- 1. Pedagogika jako sociální věda
- 2. Současné trendy v pedagogickém výzkumu ve světě a v ČR
- 3. Model empirické vědy
- 4. Fáze empirického výzkumu
- 5. Hypotézy, verifikace a falzifikace
- 6. Operacionalizace
- 7. Měření, validita, reliabilita
- 8. Experiment v pedagogickém výzkumu
- 9. Postup testování hypotéz (užití testů a koeficientů)
- 10. Zobecnění závěrů a výzkumná zpráva
- 11. Přehled metod a technik pedagogického výzkumu, přednosti a slabiny vybraných metod a technik
- 12. Longitudinální výzkum
- 13. Kvalitativní výzkum a případové studie
- 14. Akční výzkum
- 15. Teoretické metody výzkumu
- Literatura
- Bergman, Manfred Max. O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu: o překonávání nekompatibility kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 4, s. 457–473.
- DE VAUS, D. A. 1990. Surveys in Social Research, 2nd edn. London: Unwin Hyman.
- Blahuš, P. (2000). Statistická významnost proti vědecké průkaznosti výsledků výzkumu. Česká kinantropologie, 4(2): 53-72.
- Soukup, Petr. (2006). Proč užívat hierarchické lineární modely?. Sociologický časopis, roč. 42, č. 5, s. 987-1012.
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009, xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
- SOUKUP, Petr a Ladislav RABUŠIC. Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd, statistické významnosti. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2007, roč. 43, č. 2, s. 379-395. ISSN 0038-0288. info
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 332 stran. ISBN 9788024713625. info
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. 11th ed. Belmont: Thomson/Wadsworth, 2006, xxiv, 511. ISBN 0495093254. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- BLAIKIE, Norman. Analyzing quantitative data :from description to explanation. 1st pub. London: SAGE Publications, 2003, xx, 352 s. ISBN 0-7619-6759-1. info
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
- PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002, xxiv, 598. ISBN 0761919716. info
- COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research methods in education. 5th ed. London: RoutledgeFalmer, 2000, xvi, 446. ISBN 0415195411. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- STAKE, Robert E. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995, xv, 175. ISBN 9780803957664. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- PETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 204 s. ISBN 80-7066-799-0. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- Samostatné studium, doporučena konzultace s doc. Petrem Novotným.
- Metody hodnocení
- Komisionální zkouška. Ústní zkouška ověřuje znalosti studenta v metodologii kvalitativního, kvantitativního a smíšeného výzkumného přístupu. Příprava studenta sestává ze studia české a zahraniční metodologické literatury, jejíž seznam student předloží u zkoušky. Seznam musí obsahovat nejméně čtyři publikace. Student si sám vybírá metodologickou literaturu s ohledem na základní okruhy ke zkoušce a s ohledem na svůj dizertační projekt. Předpokladem je, že student s kvalitativně orientovanou dizertační prací ovládá jak metodologii tohoto výzkumného přístupu, tak metodologii kvantitativního výzkumu a vice versa.
V katalogu uvedený seznam doporučené literatury je nutné nahlížet jako výchozí rozcestník. Literatura je řezená podle data vydání publikace od nejnovější k nejstarší. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PGDS001