PGK61B02 Rozvojová spolupráce a rozvojové vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Petra Krylová (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs má za cíl seznámit studenty s problematikou rozvojové spolupráce, jejíž součástí je také globální rozvojové vzdělávání. Na konci kurzu studenti rozumí problematice globální rozvojové spolupráce a globální rozvojové výuky a jsou připraveni aplikovat prvky globálního rozvojového vzdělávání v pedagogické praxi.
První část kursu je zaměřena na uvedení do problematiky a globálních souvislostí. Druhá část se věnuje teorii rozvoje, rozvojové politice mezinárodních organizací a vyspělých států světa včetně rozvojové spolupráce České republiky. Třetí část je zaměřena na roli nevládních organizací v rozvojové spolupráci a rozvojovém vzdělávání s praktickou ukázku projektového cyklu. Čtvrtá část je zaměřena na teorii a praxi globálního rozvojového vzdělávání a ukázky existujících výukových programů. Závěrečná pátá část je věnována globální environmentání a ekologické výchově a ukázkám výukových programů.
Osnova
  • Uvedení do problematiky a globálních souvislostí.
  • Teorie rozvoje, rozvojová politika mezinárodních organizací a vyspělých států světa včetně rozvojové spolupráce České republiky.
  • Role nevládních organizací v rozvojové spolupráci a rozvojovém vzdělávání. Ukázka rozvojového cyklu.
  • Teorie a praxe globálního rozvojového vzdělávání. Ukázka xistujících výukových programů.
  • Globální environmentání a ekologická výchova. Ukázky výukových programů.
  • Kurz je rozdělen do čtyřech logických, navzájem navazujících část.
Literatura
  • Globální problémy a rozvojová spolupráce : témata, o která se lidé zajímají. Edited by Věra Exnerová. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, 2005, 255 s. ISBN 8086961001. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 235 s. ISBN 80-7178-474-5. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 253 s. ISBN 80-7178-369-2. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty. Zakončení: odevzdání projektu.
Informace učitele
Předmět je vyučován v anglickém jazyce. Vhodná běžná komunikační úroveň znalostí anglického jazyka. Hodnocení jazykových dovedností není součástí kurzu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PGK61B02