FF:PJ_82 Didaktika slovanských jazyků - Informace o předmětu
PJ_82 Vybrané kapitoly z didaktiky slovanských jazyků – metodologický seminář
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Něničková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:50–17:25 M22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: Kurz se realizuje při zápisu min. 5 posluchačů. - Mateřské obory/plány
- předmět má 33 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je určen:
- Studentům slovanských filologií magisterského a doktorského programu, kteří nemají možnost získat pedagogické minimum, neboť pro jejich obor studia se obor učitelství nevypisuje, a přece by rádi získali základy didaktiky cizího jazyka, především praktické části věci
pozn.1 Mohou se hlásit i rusisté, ačkoliv pro ty je přednostně určen předmět UZRJ451 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství ruského jazyka a literatury
- Studentům slovanských filologií magisterského a doktorského programu, kteří již mají nějaké zkušenosti s výukou cizího jazyka, rádi se o své zkušenosti podělí, dovědí se něco nového a získají inspiraci pro svou další práci
Možnosti uplatnění znalostí z tohoto kurzu:
- Volitelné jazykové kurzy pro neoborové studenty na MU
- Firemní kurzy
- Kurzy pro veřejnost v jazykové škole či kulturním institutu
- Individuální výuka
Cíle předmětu:
Po skončení tohoto předmětu student bude schopen:
- Tvořit plány lekcí
- V praxi používat techniky a strategie komunikační metody ve výuce cizího jazyka jazykově homogenní skupiny
- Orientovat se v moderních jazykových příručkách vybraného jazyka
- Využívat řadu kompetencí moderního učitele
- Orientovat se ve vybraných tématech didaktiky cizího jazyka - Osnova
- Některá témata, ne nutně v tomto pořadí:
- 1 Společný Evropský Referenční Rámec pro Jazyky (SERRJ), odborné časopisy a blogy, jazykové a metodické příručky a jejich zhodnocení
- 2 tvorba plánu lekce, specifika firemní výuky, specifika soukromé výuky, zahajovací hodiny kurzů
- 3 výslovnost a ortografie
- 4 rozvoj produktivních a receptivních řečových dovedností (mluvení, psaní, poslech s porozuměním, čtení s porozuměním)
- 5 warm-ups, breaks and fillers
- 6 internetové nástroje a mobilní aplikace ve výuce
- 7 vánoční lekce
- Aktivity:
- 1 seznamovací aktivity
- 2 číslovky, data a jiná vyjádření času
- 3 opakování slovní zásoby
- Teorie:
- 1 učební styly
- 2 historie lingvodidaktiky a jejích přístupů
- 3 alternativní metody ve výuce + tzv. Nepustilova metoda, Callanova metoda apod.
- 4 komunikativní metoda
- 5 kompenzační strategie
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍKOVÁ, Věra. Učíme se učit cizí jazyky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 161 s. ISBN 9788021046207. info
- neurčeno
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
- Výukové metody
- přednáška, workshop, diskuze, úkoly, samostudium
- Metody hodnocení
- Velmi aktivní účast, seminární práce, domácí úkoly, závěrečný písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PJ_82