FF:PSX_004 Social psychology - Informace o předmětu
PSX_004 Social psychology
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. Jiří Čeněk, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Zdeněk Krpoun, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Kukaňová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iveta Ondroušková (cvičící)
Mgr. Veronika Tlapáková (cvičící) - Garance
- PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět je určen pouze zahraničním studentům psychologie. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Upon successful completion of the course, students will be able to define social psychology as the area of psychology which deals with the study of social behaviour and the mental experience of individuals in social context. Students will have a general knowledge of themes social cognition, causal attribution, self-system, interpersonal communication, social processes in group and culture. Students will demonstrate a functional understanding of discussed processes because the topics are shown in their relation to the world in which the instructor and the students live.
- Osnova
- 1. Introduction into social psychology
- Subject of study SP, SP in the context of related disciplines. History of SP. Basic trends in SP of 20th century, current influential paradigms. Research methods in SP, possibilities of application in SP.
- 2.Social cognition
- a) social perception and categorization.
- Associationist and constructivist models of social cognition. Scheme of processes of social perception. First impression versus complex review. Creating of impressions of other people, connection between perception and motivation. Distortions and mistakes in social perception. Connection between perception and attribution processes.
- b)self-relationship as a product of social interaction - cognitive, affective and behavioral components of self-system
- 3. Social Communication.
- Communication process. Syntax, semantics, pragmatics. Verbal end nonverbal communication.Communication styles and relationships. Communication axioms (Watzlawick, Bavelas, Haley, Jackson). Determinants of the efficient communication, assertivity.
- 4. Social processes in groups
- a) Microsocial processes
- Basic characteristics of the small group. Group development, group dynamics. Leadership styles. Social influence (social facilitation, loafing, deindividuation, group polarization).
- b) Macrosocial processes
- Introduction to the intercultural psychology (Hofstede). Ethnic relations.
- Literatura
- Journal of Social Psychology
- Journal of Personality and Social Psychology
- European Journal of Social Psychology
- Výukové metody
- discussion
- Metody hodnocení
- Individual consultations - every months. Written/oral examination aimed at testing the student’s insight into the main theories, concepts and methodologies of the discipline.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Výuka probíhá formou konzultací s příslušným vyučujícím.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PSX_004