FF:UZPH2108 Didaktika filosofie a ZSV I - Informace o předmětu
UZPH2108 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství ZSV
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Tomáš Měšťánek (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:50–17:25 C42
- Předpoklady
- UZB002 Základy pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Absolvent kursu se seznámí se závaznými dokumenty, vymezujícími obsah jednotlivých disciplin předmětu základy společenských věd (občanský a společenskovědní základ, občanská nauka) pro různé typy středních škol a se způsobem jejich konkretizace ve školních dokumentech a individuálních metodických plánech. Naučí se aplikovat poznatky, které získal v teoretické didaktice a psychologii do modelových situací středoškolské výuky. Naučí se hodnotit žáky při různých typech výukových výstupů.
- Osnova
- 1. Koncepce výuky ZSV v jednotlivých typech středních škol, osnovy
- 2. Obsahové pojetí ZSV, jednotlivé dílčí vědy - hranice a kontinuita
- 3. Výukové metody pro jednotlivé součásti ZSV, způsoby organizace vyučovací hodiny
- 4. Speciální postupy, seminární styl práce, školní a mimoškolní projekty apod.
- 5. Specifika prověřování znalostí a hodnocení žáků v ZSV
- 6. Vztahy mezi ZSV a ostatními předměty
- 7. Výuková a výchovná role učitele v hodinách ZSV. Praktické povinnosti učitele na střední škole
- 8. Rozbory zkušeností z vyučovacího pokusů, které posluchači absolvují v rámci pedagogické praxe.
- Literatura
- doporučená literatura
- Rámcové vzdělávací programy pro střední školy
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
- Výukové metody
- V jednotlivých lekcích jsou konkretizovány poznatky studentů z teoretické didaktiky, uváděny přiklady z běžné výuky ve střední škole, studenti zpracovávají modelové situace.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe. - Informace učitele
- DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce
zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
1) Rámcová znalost obsahu tematických celků dle současných osnov ZSV pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon), § 72 - 82, § 192.
4) Výukové metody.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech ZSV (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi ZSV a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat ZSV jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny ZSV – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky ZSV, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.
Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
PEDAGOGICKÉ PRAXE - instrukce: http://www.phil.muni.cz/wkfi/home/Downloads/studentske-praxe/postup-pri-vyrizovani-odborne-praxe - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/UZPH2108