CJBB147 Čeština jako cizí jazyk I

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 17:30–19:05 G13
Předpoklady
(( CJA003 Úvod do stsl. a slav. I && CJA005 Úvod do stsl. a slav. II ) || PLIN005 Od prsl. k češtině ) && CJA009 Morfologie II && CJA006 Souč. č. jaz. - morfologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto semináře je seznámit studenty se současnými učebnicemi češtiny pro cizince, věnovat se podrobněji metodám výuky jazyků, výuce gramatiky, základních řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení a poslech) a koncipování lekce češtiny pro cizince - dospělé i děti. Hlavní cíle předmětu: osvojování cizího jazyka, metody výuky jazyků, analýza učebnic češtiny pro cizince a koncipování lekce češtiny pro cizince.
Osnova
  • 1. Rozdíly ve výuce rodilých a nerodilých mluvčích 2. Metody výuky jazyků, komunikační metoda 3. Spisovná a obecná čeština ve výuce cizinců 4. Výuka gramatiky I (deklinace) 5. Výuka gramatiky II (konjugace) 6. Řečové dovednosti I (čtení a text) 7. Řečové dovednosti II (poslech, mluvení, psaní) 8. Výuka bez zprostředkujícího jazyka 9. Sociokulturní dovednosti a multikulturní třída 10. Výuka azylantů a uprchlíků 11. Začleňování dětí-cizinců na ZŠ, interkulturní vzdělávání
Literatura
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006. ISBN 8086903370. info
  • Hrdlička, Milan: Kapitoly z češtiny jako cizího jazyka. Plzeň, Západočeská univerzita, 2009.
  • HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
  • ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. info
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005. Edited by Jitka Ryndová - Jana Čemusová - Lída Holá. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005, 207 s. ISBN 808690315X. info
  • Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 80-85866-98-6. info
  • HEDGE, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press, 2000, xvi, 447. ISBN 0194421724. info
  • Spisovná čeština a jazyková kultura 1993 :sborník z olomoucké konference 23.-27.8.1993. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, s. 195-399. ISBN 80-85899-02-7. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 7. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, viii, 171. ISBN 0521320933. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
Výukové metody
Četba textů, diskuze a praktická cvičení.
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři, ústní referát (analýza učebnice) a seminární práce (plán lekce).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/CJBB147