DVQ006 Happening a performance art

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kubart, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Pinkasová (cvičící)
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 G01
Předpoklady
Studium primárních materiálů, teoretických textů i historických pramenů (dobová umělecká kritika, scénáře akcí). Orientace v dějinách umění druhé poloviny 20. století.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz seznámí studenta s dějinami akčních umění a předpoklady pro vznik uměleckých forem happeningu a performance. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: pojmenovat specifické rysy happeningu a performance Art, bude schopen vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými druhy akčních umění, popsat rozdíly mezi různými druhy happeningů a performancemi; analyzovat tyto mezní umělecké formy;
Osnova
  • 1.Úvod, 2. Action painting a koláž, 3. Počátky happeningu (50. léta), 4. Americké avantgardní divadlo, 5. Happening v 60.letech v U.S.A. a západní Evropě, 6. Československý happening, 7.Japonský happening, 8. Minimalismus a konceptualismus, 9. Teorie – český a německý strukturalismus a angloamerická estetika 20.století, 10. Performance Art, 11. Performance Art a body Art, 12. Performance Art a site specific, 13. Závěr.
Literatura
    povinná literatura
  • GOLDBERG. RoseLee. Performance Art. From Futurism to the Present. Thames&Hudson. London, 2001.
  • HENRI, Adrian. Environments and happenings. 1st edition. London: Thames and Hudson, 1974. 216 p. ISBN 0500181438.
  • KIRBY, Michael. Happenings. I. New York: E. P. Dutton and Co., Inc., 1966.
  • KAPROW, Allan. Assemblage, Environments & Happenigs. New York: Harry N. Abrams, 1964.
  • NÖTH, Winfried. Strukturen des Happenings. New York/Hildesheim: Georg Olms Verlag, 1972, 271 p. ISBN 34-870-4293-2.
    doporučená literatura
  • WICK, Rainer. Zur Soziologie Intermediärer Kunstpraxis: Happening - Fluxus - Aktionen. 1. vyd. Köln: Philosophischen Fakultät Universität zu Köln, 1975.
  • DREHER, Thomas. Performance Art nach 1945: Aktionstheater und Intermedia. 1. Aufl. München: Fink, 2001, 543 s. ISBN 3-7705-3452-2.
  • VOSTELL, Wolf. Happenings und Pop Art, Reinbeck: Rowohl, 1965.
  • SANDFORD, Mariellen R. Happenings and other acts. New York: Routledge, 1995, xxv, 397 p. ISBN 04-150-9936-6.
Výukové metody
Teoretická příprava - přednáška, diskuse. Individuální příprava - četba zadaných textů. Analýza zvolených akcí (happeningů či performancí). Individuální konzultace 1x týdně po dohodě.
Metody hodnocení
Analýza zvolené akce o rozsahu 2 - 4 strany je předpokladem k přistoupení k písemnému testu. Závěrečný písemný test: k úspěšnému zvládnutí zkoušky je potřeba dosáhnou alespoň 60 bodů ze 100. Kromě témat probraných v rámci přednášek bude předmětem testu i orientace v příslušných teoriích. E-learningový profil kurzu nabídne možnost přístupu k primárním výukovým materiálům. K získání zápočtu (za 3 kr.) stačí odevzdat závěrečnou analýzu zvolené akce (rozsah 2 - 4 strany). Ke složení zkoušky (5 kr.) je třeba namísto druhé analýzy zvládnout písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/DVQ006