FF:PAN117 Osobnostně sociální výchova - Informace o předmětu
PAN117 Osobnostně sociální výchova
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 9:10–12:25 U32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia oboru Andragogika. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
- Osnova
- Úvod do teorie osobnostního a sociálního rozvoje. Konstruktivistické a humanistické teorie jako rámec osobnostního a sociálního rozvoje.
- Předmět a metody, hra jako hlavní metoda.
- Rozvoj klíčových kompetencí v osobnostně sociálním rozvoji. Reflexe jako nástroj osobnostně sociálního rozvoje.
- Hlavní témata: sebepoznání, komunikace, spolupráce a další.
- Osobnostně sociální rozvoj jako součást kurikula.
- Osobnost, vztah a skupina v osobnostně sociálním rozvoji.
- Učitel jako lektor osobnostně sociálního rozvoje, principy lektorské práce.
- Zmapování rizik a výběr vhodných aktivit v rámci osobnostně sociálního rozvoje.
- Literatura
- doporučená literatura
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- neurčeno
- Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
- VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 207 s. ISBN 8023945149. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Dospělí si mohou stále hrát. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 198 s. ISBN 8086851052. info
- CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 104. ISBN 8072266705. info
- VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
- VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 160 s. URL info
- Informace učitele
- Předmět Osobnostně sociální výchova bude v období Podzim 2014 vyučován v blocích 1 krát za 14 dnů vždy ve středu od 9:10 do 12:25. Termíny jsou dány takto: 1.10., 15.10., 29.10., 12.11., 26.11., 10.12. Pro úspěšné ukončení předmětu je zásadní účast alespoň na pěti z těchto šesti bloků.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/PAN117