FF:PG51B79 Řízení vzděl. inst. - Informace o předmětu
PG51B79 Řízení vzdělávacích institucí
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 15:50–17:25 L31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Ŕízení institucí a vzdělávacích procesů Kurz je zaměřen na otázky řízení institucí, zejména vzdělávacích institucí a také na řízení vzdělávacích procesů v nich probíhajících. V rámci kurzu se účastníci budou blíže seznamovat se všemi hlavními aspekty chodu škol a dalších vzdělávacích institucí (zejm. řízení lidí, materiálních zdrojů, kurikula, vnějších vztahů) a zásadních procesů řízení (plánování, vedení, motivování, rozhodování, hodnocení, atd.).
- Osnova
- 1. Obecný a pedagogický management: vztah , základní charakteristiky
- 2. Vzdělávací organizace a jejich řízení: specifika plynoucí z jednotlivých pojetí institucí a organizací (pospolitostí)
- 3. Základní kategorie řízení:vize, mise, cíl.
- 4. Kultura a struktura instituce a organizace
- 5. Hlavní procesy řízení: rozhodování, organizování, kontrola
- 6. Modely řízení vzdělávacích institucí
- 7. Hlavní koncepce řízení a jejich uplatnění ve vzdělávacích institucích a organizacích
- 8. České školy a jejich řízení a správa:řízení kurikulární reformy ve škole (příklad ze školy)
- 9. České školy a jejich řízení a správa: řízení evaluace a autoevaluace ve škole
- 10. České školy a jejich řízení a správa: řízení vnějších vztahů škol v podmínkách nového systému správy škol
- 11. České školy a jejich řízení a správa: řízení profesního růstu zaměstnanců školy
- 12. Řízení dalších vzdělávacích institucí: současné tendence vývoje
- Literatura
- GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
- FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
- Výukové metody
- Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech
- Metody hodnocení
- Forma: přednáška a seminář ukončeno zkouškou
- Informace učitele
- Goldová, A.: Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou, Fakta 1998. Fischer, W., Schratz, M.: Vedení a rozvoj školy. Brno, Paido 1997. Ender, B., Schratz, M., Steiner-Loeffler, U.: Jak pomoci školám? Organizační poradenství a rozvoj škol. Žďár nad Sázavou, Fakta 1999.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/PG51B79