RLA22 Indická náboženství

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:30–14:05 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je historickým přehledem vývoje indických kultur a společností pojatým jako popis vrstvení inovací životních stylů a strategií řešení zásadních dobových problémů. Toto vrstvení má podobu postupné kumulace kulturních zdrojů, z nichž čerpají různé tradice, které lze pod velmi rozsáhlou kategorii "indických náboženství" zařadit. Způsoby mobilizace těchto kulturních zdrojů a jejich zhodnocování v kontextu institucionalizace různých způsobů pospolného života a utváření kolektivních identit představují základní témata, jimž je uvedený historický popis vrstvení inovací jakožto způsobů obohacování sdílených tradic podřízen.


Po absolvování kurzu bude student schopen:


charakterizovat významné epochy indických dějin a kulturní a náboženské inovace, které tyto epochy v souvislosti se svým sociálním a ekonomickým vývojem přinesly;
objasňovat způsoby šíření a mezigenračního předávání kulturních zdrojů a způsoby jejich zužitkovávání v každodenním osobním i politickém životě indických společností;
vysvětlovat, jakým způsobem se v různých obdobích dějin v indických společnostech utvářely a vzájemně vymezovaly významné kolektivní identity, a jakým způsobem tato vymezování využívala nashromážděné kuturní zdroje dosavadní tradice.
popisovat povahu společenského uspořádání založeného na tzv. kastovním systému v souvislosti s fungováním tradičních forem práva (dharmy);
klasifikovat významné literární zdroje indických tradic a objasňovat jejich historický původ;
popsat povahu indického islámu a způsoby a podoby prolínání islámských a ne-islámských tradic v obdobích muslimských panství a v období koloniálním.

Osnova
  • 1. Organizační setkání
  • 2. Periodizace indických dějin
  • 3. Nejstarší známé vrstvy indické religiozity a raně védské období
  • 4. Náboženství v období prvních měst
  • 5. Náboženství a kultura klasického období I
  • 6. Náboženství a kultura klasického II
  • 7. Náboženství poklasického období
  • 8. Příchod islámu a islám v Indii
  • 9. Náboženský život v "pozdním středověku"
  • 10. Příchod Evropanů
  • 11. Náboženství současné Indie
  • 12. Rituál a rituální život na Indickém subkontinentu
  • 13. Jóga, tantra a šaktismus
Literatura
    povinná literatura
  • CLOTHEY, Fred W. Religion in India : a historical introduction. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2006, xi, 282. ISBN 9780415940245. info
  • MICHAELS, Axel. Hinduism : past and present. Translated by Barbara Harshav. Princeton: Princeton University Press, 2004, xvii, 429. ISBN 0691089531. info
  • Upanišady. Translated by Dušan Zbavitel. 1. vyd. Praha: DharmaGaia, 2004, 446 s. ISBN 8086685349. info
  • VAVROUŠEK, Petr. Védské hymny. Translated by Oldřich Friš. 3., rozš. a rev. vyd. Praha: DharmaGaia, 2000, 203 s. ISBN 8085905620. info
    doporučená literatura
  • DEÁK, Dušan. Indickí svätci medzi minulosťou a prítomnosťou : hľadanie hinduistov a muslimov v Južnej Ázii. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta, 2010, x, 241. ISBN 9788081051708. info
Výukové metody
přednášky, individuální analýzy pramenů, skupinové projekty, individuální referáty
Metody hodnocení
test, zpětná vazba k analýzám praemnů, referátům a výstupům ze skupinových projektů, obhajoba výstupu ze skupinového projektu formou závěrečné rozpravy
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=2919
V rámci kurzu s ohledem na dějinné souvislosti bude věnována pozornost nejen tzv. hinduismu, ale i islámu, džinismu a křesťanství (k vlivu buddhismu na utváření dějin indické kultury a náboženství bude jen stručně odkazováno s předpokladem, že studenti problematiku znají z kurzů Buddhismus I a II). Měl by tak vystoupit plastický obraz dějin náboženství v Indii jako obraz prolínání různých kulturních vlivů v různých obdobích a společenských, politických a ekonomických podmínkách. Studující by se po absolvování kurzu měli orientovat v dějinách náboženství v Indii, uvědomovat si, jakým způsobem současnou Indii a její religiozitu utvářelo prolínání různých kultur a být schopni objasnit některé aspekty dynamiky náboženského vývoje v souvislostech politických, hospodářských a sociálních.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.