UZIJA117 Didaktika italštiny I

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Naděžda Bruzlová (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Garajová, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 G12
Předpoklady
IJIA026 Souborná zkouška || IJIA028 Bakalářská zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Povinné pro uchazeče o učitelskou způsobilost
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je určen posluchačům, kteří absolvovali přednášky z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie a mají v budoucnu zájem vyučovat italštině na různých typech škol. Poskytuje základní informace z lingvodidaktiky a zaměřuje se především na současné tendence ve vývoji cizojazyčného vyučování s přihlédnutím na specifičnosti italského jazyka.
Osnova
  • Program je zaměřen na definici pojmů, vývoj metodických směrů, cíle výuky, didaktické a metodické principy vyučování cizím jazykům, roli učitele ve výuce a autonomii žáka. Zvláštní pozornost je pak věnována jazykovým prostředkům a nácviku základních řečových dovedností, komunikativní kompetenci, organizačním formám vyučování a typům vyučovacích hodin, učebnicím italského jazyka, práci s audiovizuálními prostředky, aktivizaci žáků a aktualizaci učiva, typologii cvičení. Dále se pozornost rovněž soustřeďuje na problematiku chyby, kontrolu, zkoušení, hodnocení a klasifikaci.
Literatura
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Porcelli G.F., Principi di glottodidattica, Brescia, La Scuola 1994
  • Balboni, Paolo E., Didattica dell italiano a stranieri, Bonacci editore 1994
  • Ciliberti, Anna Manuale di glottodidattica, Firenze,, La Nuova Italia,1994
  • Titone Renzo, Orientamenti attuali nella glottodidattica della lingua italiana, Frascati(Roma), Edizioni Linguistic Club, 1997
  • BALBONI, Paolo E. Dizionario di glottodidattica. Edited by Anthony Mollica. Perugia: Guerra Edizioni, 1999, xix, 111 s. ISBN 88-7715-338-5. info
  • BALBONI, Paolo E. Grammagiochi :per giocare con la grammatica. Roma: Bonacci editore, 1999, 59 s. ISBN 88-7573-356-2. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášky: seznámeni s vývojem metodických směrů, definice základních pojmů z lingvodidaktiky v kombinaci s konkrétními příklady aktivit k základním řečovým dovednostem při práci s cizojazyčnými texty. Písemným vypracováním analýzy jedné italské učebnici a její prezentací ve výuce pak studenti prokazuje schopnost propojit své teoretické znalosti s praktickými dovednostmi.
Metody hodnocení
Zápočet získává student při 80% účasti na přednáškách. Součástí zápočtu je prezentace analýzy jedné z italských učebnic, kterou studenti vypracují a prezentují v průběhu semestru. U zápočtu je pak vyžadována analýza jedné italské odborné publikace z oboru lingvodidaktiky a pohovor na téma vyplývající z dané problematiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Lze zapsat až po úspěšném složení souborné nebo bakalářské zkoušky. Součást Učitelství pro střední školy.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.