FF:VIKMB40 Výzkumy pro efektivní vzděl. - Informace o předmětu
VIKMB40 Výzkumy pro efektivní vzdělávání
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Gabriela Šimková (přednášející)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:10–15:45 C128
- Předpoklady
- Předchozí absolvování VIKMA08 Informační chování je výhodou, ale nikoliv podmínkou. Pro předmět je ale vhodné mít předchozí znalosti na úrovni tohoto předmětu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
Popsat uplatnění výzkumů v různých oblastech vzdělávání;
Realizovat výzkum pro hodnocení lektora/učitele, studentů nebo efektivity vzdělávacího projektu různými formami;
Využít softwarů a online nástrojů pro výzkum efektivity vzdělávacího projektu i individuální vzdělávací aktivity studenta;
Rozpoznat rizika výzkumu vzdělávání a učinit kroky k jejich omezení;
Vizualizovat a interpretovat zjištěné poznatky - Osnova
- 1. Vymezení pojmů (evaluace, hodnocení, LA, EDM), uplatnění výzkumů ve vzdělávání, smysl tématu a vymezení obsahu předmětu; hodnocení složek vzdělávacího systému: lektora/učitele, studentů, školy, systému, vč. hodnocení vědy a výzkumu
- 2. Základní typy výzkumů ve vzdělávání: analýza vzdělávacích potřeb (před), akční (během) a evaluační (po) výzkum
- 3. Modely měření efektivnosti vzdělávacích projektů: zaměření na najčastěji užívaný Kirkpatrickův model a rozdíly při tradičním a elektronickém vzdělávání; měření efektivity vzdělávání: kvalitativní a kvantitativní metody
- 4. Měření reakce: dotazníky (např. dotazník 1. dojmu), obsahová analýza, kreativní techniky (např. formou výtvarných činností nebo obrazových asociací); nástroje pro výzkumy ve vzdělávání: Student Assessment of Learning Gains, Student Opinion Survey of the Learning Process, Learning Effectiveness Survey…
- 5. Měření vzdělávání: znalostní testy (pretest/postest, s kontrolní skupinou, s časovou prodlevou…), hodnocení dle modelových situací, sebehodnotící metody
- 6. Měření chování: rozhovory, pozorování (strukturované hodnocení činností pracovníka, mystery techniky, development centra), 360° zpětná vazba (popř. 180° zpětná vazba), akční plány a reálné úkoly po vzdělávání
- 7. Měření výsledků: ROI, vývoj ekonomických ukazatelů, analýza snížení nákladů, efektivity nákladů, zvýšení prodeje, zrychlení práce při zachování kvality…
- 8. Hodnocení průběžných metodik, výzkumný projekt/žádost
- 9. Learning analytics: vymezení přístupu, témat a vztah k pedagogickým teoriím, funkce systémů podporující LA, intervence založená na analýze, personalizace a adaptivita ve vzdělávacím procesu
- 10. Techniky a metody LA: statistika, BI, webová analýza, operační výzkum, umělá inteligence a datamining, analýza sociálních sítí…
- 11. Learning analytics prakticky: analýza záznamů v LMS, SW pro LA (SNAPP, LOCO-Analyst, SAM, BEESTAR INSIGHT), dále Moodle, Elluminate, Blogs, Netvibes, VUE, Hunch, SNAPP, Diigo/Delicious, NodelXL, Gephi, ManyEyes, RealTime Sprinter, OECD Factbook, Gapminder, Darwing Awereness Engine, NodeXLPajek, SenseMaker, NetDraw, NVivo, piwik, google analytics, Cohere
- 12. Evaluace informačního systému a technologie ve vzdělávání
- 13. Zásady soukromí a etiky práce při LA, vyvážení pedagogického přístupu se zjištěnými daty, vizualizace (dat, sítí učených, konceptuální znalosti) a interpretace zjištění
- Literatura
- doporučená literatura
- KILLEDAR, Manoj. Effectiveness of Learning Process Using "Web Technology" in the Distance Learning System. TOJDE. Eskisehir, Turkey: Anadolu University, roč. 9, č. 4. ISSN 1302-6488. Dostupné z: http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde32/pdf/article_8.pdf
- Learning Analytics [online]. November 2012 [cit. 2013-10-01]. ISSN 2221-8378. Dostupné z: http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214711.pdf
- COOPER, Adam. A Brief History of Analytics. CETIS Analytics Series [online]. November 2012, roč. 1, č. 9 [cit. 2013-10-01]. ISSN 2051 - 9214. Dostupné z: http://publications.cetis.ac.uk/wp-content/uploads/2012/12/Analytics-Brief-History-Vol-1-No9.pdf
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-807-3677-787.
- PHILLIPS, Rob, Carmel MCNAUGHT a Gregor KENNEDY. Evaluating e-learning : guiding research and practice. 1st pub. New York: Routledge, 2012, xxviii, 20. ISBN 9780203813362. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- ŠVEC, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Translated by Jana Cacková - Veronika Dvořáčková - Vendula Hlavatá - Tomá. České rozšířené vydán. Brno: Paido, 2009, 302 stran. ISBN 9788073151928. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické cvičení prvků výzkumných metod, samostatná práce při zpracování individuální evaluace předmětu
- Metody hodnocení
- Prezenční studenti: min. 10 aktivních účastí na přednáškách/cvičeních, z toho 1 v termínu prezentace výzkumné žádosti, splnění min. 9 dílčích úkolů řešených na cvičeních s případným samostatným dokončením, zpracování výzkumu (evaluace vybraného předmětu na KISK) s fázemi popsanými při prvním setkání (projektová žádost, výzkumný nástroj, prezentace výsledků s diskuzí + dobrovolné prvky) Kombinovaní studenti: min. 5 aktivních účastí na přednáškách/cvičeních, z toho 1 v termínu prezentace výzkumné žádosti, splnění min. 4 dílčích úkolů řešených na cvičeních s případným samostatným dokončením, zpracování výzkumu (evaluace vybraného předmětu na KISK) s fázemi popsanými při prvním setkání (projektová žádost, prezentace výsledků s diskuzí + dobrovolně výzkumný nástroj a další prvky)
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/VIKMB40