FF:MUII27 Muzejní psychologie I. - Informace o předmětu
MUII27 Muzejní psychologie I.
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Margita Filipová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:50–12:25 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Muzeologie (program FF, N-HI) (2)
- Muzeologie (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu Muzejní psychologie I. je průřezově a s přihlédnutím k muzeologickým a muzejně pedagogickým aspektům seznámit studenty s vybranými kapitolami z obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie, pedagogické psychologie, sociální psychologie, psychohygieny a specifik muzejní psychologie v pojetí vybraných autorů, včetně muzeologických publikací. Absolvováním kurzu by měli studenti kurzu porozumět a umět aplikovat poznatky na edukační práci v prostředí muzejních a kulturních institucí.
- Osnova
- 1. Vybrané kapitoly z obecné psychologie (základní pojmy, třídění psychických jevů). 2. Vybrané kapitoly z psychologie osobnosti (osobnost, struktura osobnosti). 3. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie (proces učení – fáze, druhy, metody, činitelé, poruchy učení, psychologické základy didaktických zásad). 4. Vybrané kapitoly z vývojové psychologie (rané dětství, předškolní a školní věk, dospívání, dospělost, stáří). 5. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie (socializace, sociální učení, sociální skupina). 6. Vybrané kapitoly z psychohygieny (duševní hygiena a její zásady, stres a stresogenní faktory, duševní poruchy, syndrom vyhoření). 7. Vybrané kapitoly z kognitivní a imaginativní psychologie (kognice, percepce, imaginace).
- Literatura
- ATKINSON, Rita L. a kol. Psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3.
- BENEŠ, Josef. Muzejní prezentace. Praha : Národní muzeum, 1981. 383 s.
- ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 2002. 382 s. ISBN 80-7239-107-0.
- ČAČKA, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. I. Brno : Paido, 2001. 90 s. ISBN 80-85931-94-X.
- ČAČKA, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. II. Brno : Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-016-6.
- ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno : Doplněk, 1999. 366 s. ISBN 80-7239-034-1.
- ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1993. 415 s.
- ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
- ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.
- FÜRST, Maria. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc : Votobia, 1997. 263 s. ISBN 80-7198-199-0.
- HARTL, Pavel, HARTLOVÁ-Císařová, Helena. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
- KOHOUTEK, Rudolf. a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno : CERM, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.
- KOHOUTEK, Rudolf. a kol. Základy sociální psychologie. Brno : CERM, 1998. 181 s. ISBN 80-7204-064-2.
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 279 s. ISBN 80-7178-774-4.
- LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
- LOKŠOVÁ, Irena, LOKŠA, Josef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X.
- MÍČEK, Libor. Duševní hygiena : vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických fakult oboru psychologie. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 207 s.
- PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšiř. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 320 s. ISBN 80-7178-998-4.
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Výuka sestává z přednášek a z prezentací týmových seminárních témat k problematice vybraných psychologických témat. V průběhu kurzu studenti ústně prezentují a odevzdají písemnou podobu týmové seminární práce. Kurz je ukončen písemným testem.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět bude vyučován formou e-learningu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/MUII27