FF:PG21B24 Vzdělávání v rozvoj. zemích - Informace o předmětu
PG21B24 Vzdělávání v rozvojových zemích
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Veronika Šimková (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 16:40–19:55 L35
- Předpoklady
- PG11A12 Obecná pedagogika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Pedagogika (program FF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Projekt se snaží reagovat na globální výzvy udržitelnosti rozvoje, zejména v souvislosti se vzděláváním, s cílem, přiblížit toto téma studentům. Studenti se seznámí s tématikou české rozvojové spolupráce a rozvojového vzdělávání, poté jim budou nastíněna specifika vzdělávání v rozvojových zemích a představeny některé z didaktických metod a technik, využívaných v rozvojových oblastech. Následně jim bude prezentován přehled zkušeností s praktickou výukou v rozvojových zemích, z úst odborníků, podílejících se na konkrétních projektech v rozvojových lokalitách (Člověk v tísni, INEX, Njovu o.p.s a další). Získané dovednosti mohou studenti uplatnit, jak ve studijním, tak profesním životě při práci se širokou klientelou.
- Osnova
- 1. Vzdělávání v rozvojových zemích – vymezení základních pojmů, charakteristika. 2. Specifika vzdělávání v rozvojových zemích. 3. Rozvojová spolupráce a humanitární pomoc – principy, formy, základní dokumenty. 4. Aktéři rozvojové spolupráce. Zahraniční rozvojová spolupráce ČR. 5. Trendy a výzvy současné rozvojové spolupráce. 6. Globální rozvojové vzdělávání. Interkulturní učení. 7. Rozvojový projekt v teorii a v praxi. Možnosti spolupráce a participace v rámci dobrovolnictví. 8. Vzdělávání v rozvojových zemích na příkladech praxe – sled přednášek externistů.
- Literatura
- DONNELLY, Jack. Universal human rights in theory and practice. 3rd ed. Ithaca: Cornell University Press, 2013, x, 320. ISBN 9780801477706. info
- NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
- Governance, management, and accountability in secondary education in Africa. Edited by Pat Sullivan. Washington, D.C.: Human Development Dept., Africa Region (AFTHD), World Bank, 2006, xxiv, 76 p. ISBN 9780821373460. info
- BALAAM, David N. a Michael VESETH. Introduction to international political economy. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall, 2005, xviii, 533. ISBN 0131293656. info
- Democracy in developing countries. Edited by Larry Jay Diamond - Juan J. Linz - Seymour Martin Lipset. Boulder: Lynne Rienner Publishers, 1989, xxix, 489. ISBN 0744900093. info
- DONNELLY, Jack. Universal human rights in theory and practice. 1. publ. Ithaca: Cornell University Press, 1989, x, 295 s. ISBN 0-8014-2316-3. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, diskuse, projektová výuka.
- Metody hodnocení
- Závěrečný projekt.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/PG21B24