FF:PGK11A11 Úvod do studia dějin ped. - Informace o předmětu
PGK11A11 Úvod do studia dějin pedagogiky
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Sucháček (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý pátek 8:20–11:35 B2.43, každý sudý pátek 12:30–15:45 B2.44
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Tento kurz je zaměřen na metodologickou přípravu studentů pro výzkum v oblasti dějin školství a pedagogiky. Základní problémy, které jsou řešeny v rámci úvodní části kurzu: prameny a pramenná základna, primární a sekundární literatura, metody historického výzkumu, prezentace výsledků výzkumu, vědecké instituce. V návaznosti na tuto první část se studenti seznámí s různými výchovnými systémy a vzdělávacími institucemi od starověku po novověk. Na těchto otázkách je rovněž dokumentován postup práce historika s prameny, s literaturou a dalšími zdroji. Studenti by měli mít přehled o práci historika, měli by být schopni aplikovat postup práce historika při zpracovávání vlastních témat, měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí od starověku po novověk. Studenti budou znát základní terminologii a pojmy, které jsou klíčové pro další studium nejenom dějin pedagogiky a školství.
- Osnova
- Dějiny pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění. Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce. Základní rysy antické výchovy a vzdělávání. Základní rysy středověkého školství. Vznik a rozvoj univerzit. Odraz renesance a humanismu ve školství. Školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do poloviny 20. století.
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU info
- VACULÍK, Jaroslav, Otto ZWETTLER a František ČAPKA. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 119 s. ISBN 8021013664. info
- HROCH, Miroslav. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 304 s. URL info
- doporučená literatura
- KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998, 636 s. ISBN 8023822144. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1995, 567 s. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993, 600 s. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 568 s. info
- JŮVA, Vladimír a Zdenka VESELÁ. Dějiny pedagogiky [Jůva, 1985]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 147 s. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
- PETRÁŇ, Josef. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 207 s. info
- HAVRÁNEK, Jan. Úvod do studia dějepisu [Havránek, 1961]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. info
- Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. Edited by Otokar Chlup - Josef Novotný. Praha: Dědictví Komenského, 1950. info
- CHLUP, Otokar. Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského, 1948, 406 s. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1940, 528 s. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1939, 640 s. info
- BERNHEIM, Ernst. Úvod do studia dějepisu. Translated by Václav Líva. V Praze: Jan Laichter, 1931, 190 stran. URL info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 352 s. info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912, 426 s. info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1910, 653 s. info
- neurčeno
- KASPER, Tomáš. Výchova či politika? : úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788024614106. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 598 s. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1938, 640 s. info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 282 s. URL info
- Výukové metody
- Přednášky a diskuze v průběhu výuky.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška je zaměřena na ověření znalosti hlavních teorií, konceptů a metodologie dané disciplíny, případně na dílo hlavních představitelů odborného diskurzu, a dále na ověření dovedností studenta spojovat relevantní dílčí znalosti v logické souvislosti. Podrobnosti budou sděleny studentům v úvodní hodině.
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU. Skripta k (části) předmětu jsou k dispozici zde. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět musí být úspěšně absolvován v I. ročníku studia!. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/PGK11A11