FF:RLB399 Rodina ve věku nejistoty - Informace o předmětu
RLB399 Rodina ve věku nejistoty: Religionistická kvalitativní dílna
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Zdeňka Pitrunová (přednášející)
PhDr. Andrea Beláňová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLB399/K: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
RLB399/P: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
RLB399/01: každé sudé úterý 9:10–10:45 K32, M. Ondrašinová, Z. Pitrunová
RLB399/02: Pá 25. 9. 15:50–17:25 J31, Pá 23. 10. 15:50–17:25 J31, Pá 20. 11. 15:50–17:25 J31, M. Ondrašinová, Z. Pitrunová - Předpoklady
- ( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky ) && ( RLA13 Úvod do metodologie výzkumu || RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu )
Pro studenty religionistiky je jako prerekvizita určeno absolvování kurzu Úvod do metodologie výzkumu v religionistice. V případě jiných zájemců bude jejich způsobilost posouzena individuálně. Doporučena je rovněž znalost anglického jazyka. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (3)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět jak jsou různé kulturní zdroje (včetně náboženských tradic) uplatňovány na formování podoby a fungování současné rodiny;
- vysvětlit jak se různé náboženské tradice podílejí na utváření každodenního jednání;
- vysvětlit, jak tzv. druhá generace působí na proměnu nových náboženských hnutí;
- rozumět problematice přenosu tradice v souvislostech rodinného života a zároveň širší společnosti;
- vysvětlit, jak různé strategie, které konkrétní skupiny či rodiny zaujímají v souvislosti s náboženskou socializací dětí;
- porozumět, jak specifický způsob konceptualizace dětství ovlivňuje modely výchovy a výchovné praktiky;
- kriticky pracovat s materiály náboženské sebeprezentace. - Osnova
- 1. Úvodní hodina ;
- 2. Rodina, společnost, příbuzenství a vztahovost;
- 3. Rodina v moderní společnosti, státní rodinná a sociální politika, (ztráta) autonomie rodiny;
- 4. Rodina, socializace a tradice (mezigenerační přenos a vztahy);
- 5. „Druhá generace“ – vztah rodiny a společnosti, proměn uvnitř rodiny;
- 6. „Druhá generace“ – migrace;
- 7. „Druhá generace“ – problematika proměn tzv. nových náboženských hnutí uvnitř skupin samotných a v rámci rodin;
- 8. „Druhá generace“ – exkurz do výzkumu rodinné politiky v rámci Církve sjednocení;
- 9. Aktéři náboženské socializace(zvláštní pozornost věnovaná církevnímu školství a alternativní školství);
- 10. Gender problematika: probuzené ženství a mužství;
- 11. Mezigenerační solidarita, soužití generací, stáří a umírání;
- 12. Hledání sociální soudržnosti – rodina jako hodnota, síla komunity;
- 13. Diskuse se studenty a hosty kurzu na téma tradice.
- Literatura
- doporučená literatura
- Children in new religions. Edited by Charlotte Hardman - Susan J. Palmer. New Brunswick: Rutgers University Press, 1999, ix, 254. ISBN 0813526205. info
- GIDDENS, Anthony. Proměna intimity : sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Translated by Ivo Možný. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 215 s. ISBN 9788026201755. info
- HAMAR, Eleonóra. Vyprávěná židovství : o narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 243 s. ISBN 9788074190049. info
- GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 195 s. ISBN 8085850621. info
- Výukové metody
- Přednášky. Doporučená četba. Účast na diskusích.
- Metody hodnocení
- Podmínkou řádného ukončení kurzu je průběžná práce na zvoleném kvalitativním projektu. Hodnocení studenky a studenti obdrží na základě pravidelných konzultací s přednášejícími a závěrečné prezentace během zkouškového období.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/RLB399