FF:UZAJ2022 Akvizice jazyka - Informace o předmětu
UZAJ2022 Akvizice jazyka
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 17:30–19:05 J21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- In order to provide a sound foundation for the very wide range of practical matters that language teachers deal with it is essential that trainee teachers develop a clear understanding of what language essentially is, and how languages are learnt. This course addresses the second of these – the field of study is known as Language Acquisition.
- Osnova
- Aspects of psychology of Language
- First and second language acquisition per se
- Interlanguage studies
- The Methodologies and Approaches of language teaching
- Bloom's taxonomy
- Vygotsky and constructionism
- Learning theories
- Language learning strategies
- Learner styles, intelligences
- Error analysis
- Literatura
- povinná literatura
- LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006, ix, 233. ISBN 0194422240. info
- ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147. ISBN 019437212X. info
- doporučená literatura
- BROWN, H. Douglas. Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. White Plains: Pearson Education, 2007, xvii, 569. ISBN 9780136127116. info
- O'MALLEY, J. Michael a Anna Uhl CHAMOT. Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, xi, 260. ISBN 052135837X. info
- AITCHISON, Jean. The articulate mammal : an introduction to psycholinguistics. 5th ed. London: Routledge, 2008, viii, 302. ISBN 9780415420228. info
- neurčeno
- ELLIS, Rod. Understanding Second Language Acquisition. 7. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1991, 327 s. ISBN 0-19-437081-X. info
- ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. ISBN 0-19-437212-X. info
- GASS, Susan M. a Jacquelyn SCHACHTER. Linguistic perspectives on second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, viii, 296. ISBN 0521378117. info
- ELLIS, Rod. Instructed second language acquisition : learning in the classroom. Oxford: Blackwell, 1990, viii, 230. ISBN 0631162011. info
- HARLEY, Trevor A. The psychology of language : from data to theory. 3rd ed. Hove: Psychology Press, 2008, xvii, 602. ISBN 9781841693828. info
- Výukové metody
- The course consists of weekly seminars only. The trainees will delve into various aspects of this field through extensive reading, conducting experiments and analysing findings, and by reflecting on their own experiences as learners and teachers.
- Metody hodnocení
- The course concludes with a knowledge test. During the semester students will undertake various activities and make presentations of their research to their peers. In addition, they will regularly contribute to online forum discussions as part of "constructing knowledge", this being one of they Vygotsky's key constructs. These will be assessed.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/UZAJ2022