ETMB88 Theory of communications

Faculty of Arts
Autumn 2016
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Alena Křížová, Ph.D.
Department of European Ethnology – Faculty of Arts
Contact Person: Martina Maradová
Supplier department: Department of European Ethnology – Faculty of Arts
Timetable
each odd Thursday 15:50–19:05 J31
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/70, only registered: 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je pochopení komplexnosti interpersonálních, skupinových a masových forem komunikace i jejich vzájemné provázanosti s přihlédnutím k odlišnostem kultur v rámci Evropy a světa a k pokračujícímu procesu globalizace se specifickými účinky na racionalitu lidského chování. Studenti si osvojí základní kategorie, modely, koncepty a metody, nezbytné ke studiu teorie komunikace. Budou znát adekvátní terminologii a mít teoretické znalosti nezbytné k analýze a interpretaci transformace digitálního komunikačního prostředí
Syllabus
  • Stages in development of human communication and media development. Models of communication process Characteristic features of social and mass communications. Intrapersonal, interpersonal and mass communication. Media audience in the past, today and in the future. Communication and culture. Social networks. Media effects (agenda-setting, knowledge gaps, spiral of silence etc.). Media genres, formats, social control. The transnational media stream as a process with positive and negative impacts. Media markets, cultural identity and globalisation.
Literature
    required literature
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 8071782009. info
  • LUHAN MAC, Marshall. Jak rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 349 s. info
    recommended literature
  • BARTHES, Roland. Říše znaků. Translated by Petr Zavadil. Vyd. 1. Praha: Fra, 2012, 168 s. ISBN 9788087429259. info
  • ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání 1. Praha: Argo, 2006, 367 stran. ISBN 8072037064. info
  • BARTHES, Roland. Mytologie. Translated by Josef Fulka. Druhé vydání v českém j. Praha: Dokořán, 2004, 170 stran. ISBN 9788073633592. info
    not specified
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Teaching methods
Oral examination
Assessment methods
Examination
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the per-term frequency of the course: jeden semestr.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2016/ETMB88