FF:PB11PA4 Obecná psychologie - Informace o předmětu
PB11PA4 Obecná psychologie
Filozofická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 7:30–9:05 M21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty pedagogiky se všemi výchozími pojmy
a vztahy, které nezbytně potřebuje pro další psychologické vzdělávání. Kromě toho poznání psychických procesů, stavů a vlastností vytváří bezprostřední rámec všech psychických stránek, které student, budoucí pedagog, může ve své každodenní činnosti sledovat a usměrňovat.
Na základě úspěšného absolvování kurzu bude student schopen:
- definovat základní pojmy psychologie
- objasnit základní znaky a funkce psychických jevů
- popsat a vysvětlit základní druhy psychických jevů (psychické procesy, stavy a vlastnosti)
- stručně charakterizovat základní psychologické směry a dokáže uvést jejich hlavní představitele
- využít znalosti z psychologických metod k zlepšení poznávání sebe i druhých lidí - Osnova
- 1. Místo psychologie v obecném systému věd, psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny - jejich klasifikace, předmět. Psychologie a její místo v životě člověka, užití psychologie zejména ve výchovné praxi.
- 2. Stručný přehled historie psychologie (přehled vývoje psychologického myšlení do vzniku vědecké psychologie, předpoklady vzniku vědecké psychologie, vznik a zakladatelé vědecké psychologie, charakteristika základních psychologických směrů).
- 3. Základní metody v psychologii - pozorování a sebepozorování, experiment, rozhovor, dotazníky, testy, analýza výsledků činnosti, biografická metoda, přístrojové metody.
- 4. Základní pojmy psychologie - psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy, psychické vlastnosti a další. Základní znaky a funkce psychických jevů. Třídění psychických jevů. Determinace psychiky, vývoj psychiky.
- 5. Senzorické procesy, vnímání /percepce/ (charakteristika, základní druhy počitků, vlastnosti vnímání, základní druhy vnímání, typy vnímání).
- 6. Představivost /představy a fantazie/ (charakteristika, základní druhy představ, představové typy, asociační zákony).
- 7. Myšlení a řeč, řešení problémů (charakteristika, formy myšlení, myšlenkové operace, základní druhy myšlení, individuální vlastnosti myšlení, základní druhy řeči, myšlení a řešení problémů - fáze, druhy problémů, postupy, metody řešení problémů).
- 8. Paměť (charakteristika, fáze paměťového procesu, základní druhy a typy paměti, vlastnosti paměti). Učení (vymezení pojmu učení, druhy učení, fáze učení, činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení).
- 9. Pozornost (charakteristika, vlastnosti pozornosti, druhy pozornosti, typy pozornosti).
- 10. Emoce, city (charakteristika, základní znaky emocí, složky emocionálního procesu, klasifikace emocí - základní druhy, individuální rozdíly).
- 11. Volní jednání (charakteristika, struktura - fáze volního jednání, volní vlastnosti).
- 12. Činnost (charakteristika, základní druhy lidské činnosti - hra, učení, práce).
- 13. Motivace (motiv, motivace, motivační proces, charakteristika základních motivů).
- 14. Konflikty a konfliktní situace (základní druhy konfliktů, základní typy konfliktů, zdroje konfliktů, typické konfliktní situace, řešení konfliktů a reakce na konflikty).
- Literatura
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
- Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2011. 320 s. ISBN: 978-80-247-3037-0.
- ŠVANCARA, Josef. Emoce, motivace, volní procesy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 142 s. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X. info
- Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
- PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 328 stran. ISBN 802470871X. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Průvodce dějinami psychologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1995, 174 s. ISBN 80-85937-23-9. info
- Encyklopedie obecné psychologie. Edited by Milan Nakonečný. 2. rozš. vyd. Praha: Academia, 1998, 437 s. ISBN 80-200-0625-7. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1995, 397 s., ta. ISBN 80-85255-74-X. info
- Hartl, Pavel - Hartlová, Helena. Velký psychologický slovník. Portál 2010. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. 800 s. ISBN 978-80-7367-686-5.
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník [Portál, 2000]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. info
- Výukové metody
- přednáška (1 hodina týdně) a seminář (1 hodina týdně)
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (písemný test - obvykle 20 otázek hodnocených 20 body, k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 14 bodů - tj. 70 %)
předpokladem k vykonání zkoušky je aktivní účast na výuce - min. 80 % - Informace učitele
- Poslední změna provedena 29. 9. 2015 - Z. Stránská.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/PB11PA4