PS_BA013 Sociální psychologie I

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Mgr. Sylvie Kropáčová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Matěj Stříteský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 9:10–10:45 U36
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PS_BA013/01: každé sudé pondělí 9:10–10:45 U29, M. Stříteský
PS_BA013/02: každé liché pondělí 10:50–12:25 U29, S. Kropáčová
PS_BA013/03: každé sudé pondělí 10:50–12:25 U29, J. Dosedlová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni vymezit sociální psychologii v kontextu příbuzných disciplín jako obor zaměřený na hledání obecných mechanismů poznávání, chování a prožívání, které jsou determinovány sociálním kontextem. Porozumí základním sociálně psychologickým přístupům k tématům sociálního poznávání, teorie atribuce, socializace a skupinových procesů. Uvědomí si společensko historický kontext vzniku probíraných teoretických přístupů a naučí se je kriticky hodnotit.
Osnova
  • 1. Úvod do sociální psychologie
  • Předmět studia SP, SP v kontextu příbuzných disciplín. Historie SP, základní trendy v sociálně psychologickém myšlení 20. století, odraz hlavních psychologických škol 20.stol. v SP, současná vlivná paradigmata. Metody výzkumu v SP, aplikační možnosti SP.
  • 2. Sociální kognice
  • a) sociální percepce a kategorizace
  • Asocianistické a konstruktivistické modely sociálního poznávání. Schéma procesů kognitivního zpracování (sociálních) informací. Percepce – první dojem vers. komplexní posouzení. Utváření dojmů o druhých lidech, spjatost percepce s motivací. Zkreslení a chyby v sociální percepci. Pojem sociálního stereotypu (autostereotyp a heterostereotyp). Sociální reprezentace (Moscovici). Spjatost percepce s procesy atribuce.
  • b) interpretace sociální reality – teorie atribuce
  • Naivní psychologie F. Heidera, implicitní teorie osobnosti H. Kelleyho jako východiska atribučních přístupů. Teorie kauzálních schémat, základní principy atribuování (Weiner, Fiske, Taylor). Chyby v atribučních procesech (zákl. atribuční chyba, Ross), atribuce úspěchu a neúspěchu. Optimismus jako explanační styl (Seligman), depresivní atribuční styl (Abramson, Seligman, Teasdale).
  • c) vztah k sobě samému jako produkt sociální interakce – sebeuvědomění, sebeúcta (Rosenberg, Tafarodi, Swan), sebeobranné a sebepodporující mechanismy. Socializace.
  • 3. Skupinové procesy
  • a) malá sociální skupina
  • Vymezení, klasifikace a typologie skupin. Struktura a vývoj skupiny. Skupinová dynamika. Role vůdce ve skupině, styly vedení. Skupinový vliv (sociální facilitace, sociální zahálení, deindividuace, skupinová polarizace).
  • b) velké skupiny
  • Typologie velkých skupin. Charakteristika davu, fenomény davového chování. Mezikulturální psychologie (Hofstede). Psychologie etnických společenství (mezietnické vztahy).
Literatura
    povinná literatura
  • Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přepracované a rozší. Praha: Grada, 2008, 404 stran. ISBN 9788024714288. info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
    doporučená literatura
  • SELIGMAN, Martin E. P. Naučený optimismus : jak změnit své myšlení a život. Translated by Adéla Bartlová. Vydání první. Praha: Dobrovský nakladatelství, 2013, 508 stran. ISBN 9788073065348. info
    neurčeno
  • MYERS, David G. Social psychology. 6th ed. Boston: McGraw-Hill College, 1999, xiii, 737. ISBN 0072902175. info
  • Handbook of implicit social cognition : measurement, theory, and applications. Edited by Bertram Gawronski - B. Keith Payne. New York: Guilford Press, 2010, xiii, 594. ISBN 9781606236734. info
  • FORSYTH, Donelson R. Group dynamics. 3rd ed. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xvi, 622 s. ISBN 0-534-26147-5. info
  • KRECH, David, Richard S. CRUTCHFIELD a Egerton L. BALLACHEY. Človek v spoločnosti : základy sociálnej psychológie. Vyd. 1. Bratislava: Vydavatel'stvo Slovenskej akadémie vied, 1968, 629 s. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • JANOUŠEK, Jaromír. Sociální psychologie. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 185 stran. info
  • JANOUŠEK, Jaromír. Metody sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 256 s. URL info
  • Journal of Personality and Social Psychology
  • Journal of Social Psychology
  • European Journal of Social Psychology
Výukové metody
Výuka kombinuje dvouhodinové přednášky jednou za 14 dní a semináře v dělených skupinách zaměřené na skupinové práce, diskusi a aplikaci teoretických poznatků.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem, jehož udělení je vázáno na odevzdání písemné práce (eseje) v rozsahu 4 - 5 stran. Studenti si mohou vybrat ze čtyř zadaných témat.
Další podmínkou k vykonání kolokvia je nejméně 80% účast v seminářích.
Témata písemných prací pro podzimní semestr 2016:
1. Reálné, ideální a požadované mé já
2. Vybrané otázky mezikulturální psychologie - je soužití různých kultur utopií nebo realitou budoucnosti?
3. Český autostereotyp a heterostereotyp, jak to mám/máme se svým češstvím?
4. Návrh experimentu z oblasti sociální kognice
Vlastní popisovanou zkušenost je třeba teoreticky zakotvit, práce musí obsahovat řádné citace odborné literatury v textu a seznam použité literatury v závěru. Práci studenti odevzdají do odevzdávárny své seminární skupiny do konce semestru, tedy do 18.12.2016.

Doplňující informace ke 4. tématu - Návrh experimentu z oblasti sociální kognice:
Zadání: Písemně vypracujte návrh výzkumu s experimentálním designem z oblasti sociální kognice
Osnova:
1. Teoretický background (max. 1/5 rozsahu)- pouze to nejnutnější a relevantní k výzkumnému problému; čerpá z literatury, nikoliv z našich názorů
2. Cíl – co chceme zjistit?; vyplývá z teorie
3. Metoda – jak to budeme zjišťovat; popis experimentálních podmínek
4. Popis výzkumného souboru – na kom to budeme zjišťovat a proč zrovna na nich?
5. Diskuse- limity (např. validita zjištění, co ji může ohrozit), přínosy, etika
Citace podle APA http://www.phil.muni.cz/wups/home/publikace/annales-psychologici/Manual%20pro%20psani%20rukopisu_12.5.pdf
Cílem je rozvinout Vaši vědeckou kreativitu, nebojte se tedy „experimentovat s experimentem“ a vymyslet něco opravdu originálního! O realizaci a limitech pak můžete polemizovat v diskusi.
Navazující předměty
Informace učitele
Poslední změna provedena dne 8.11.2016 PhDr. Jaroslava Dosedlová, PhD.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.