PS_BB002 Některé příčiny školního neprospěchu

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jarmila Burešová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:50–12:25 U13
Předpoklady
Seminář je určen studentům I.cyklu oboru psychologie, vhodnější je pro studenty s alespoň základními znalostmi z obecné a vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Jiné omezení: Jen pro 2. a 3. ročník.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s prostředím Pedagogicko- psychologické poradny Brno a s významnou částí pracovní náplně odborných pracovníků. Seznámí se se strukturou základního vyšetření (anamnéza, některé vyšetřovací metody). Po absolvování předmětu studenti dokáží vyjmenovat základní příčiny školního neprospěchu žáků a vysvětlit jejich specifika. Rozlišují projevy nezralosti, snížených rozumových schopností, specifických poruch učení a chování a alespoň rámcově navrhují možné intervenční postupy. Program je doplněn případovými studiemi.
Osnova
  • 1.Úvod, plán kurzu, doporučená literatura 2. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR a jeho úkoly (Matějček 1991, kap. 1). 3.Struktura základního vyšetření – demonstrace nejčastěji užívaných metod (Matějček 1991, kap. 4) 4.Některé příčiny školního neprospěchu: a) nezralost pro školu (Matějček 1991, kap. 5, str. 112-118) b) nižší úroveň rozumových schopností(Matějček 1991, kap. 10,11) c) Poruchy pozornosti a aktivity (ADD/ADHD)(Matějček 1991, kap. 12, 13; Serfontein 1999) d) Specifické vývojové poruchy učení - dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie (Základní informace in Matějček 1995 definice, pojma str. 17-31, etiologie 72-86, characterizace dyslexie 109-142, dysgrafie 90-93, dysortografie 87-90, dyskalkulie 93-97). Každé téma je ilustrováno konkrétními diagnostickými metodami a případovými studiemi.
Literatura
    doporučená literatura
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • Matějček, Zdeněk: Dyslexie specifické poruchy učení, H+H, 1995
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
    neurčeno
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
  • Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,
  • SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • Tymichová, Hana: Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení [Zelinková, 1994]. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 196 s. : i. ISBN 80-7178-038-3. info
Výukové metody
Jednotlivá témata jsou ilustrována ukázkami diagnostických metod a kazuistikami. Ve výuce bude použit výklad základních charakteristik jednotlivých příčin školního neprospěchu. Budou demonstrovány některé diagnostické metody. Studenti budou na předložených kazuistikách a dokumentaci z vyšetření dětí analyzovat a srovnávat výsledky použitých metod a diskutovat o diagnostických závěrech a doporučeních pro rodiče a učitele.
Metody hodnocení
Rozprava nad dokumentací klientů poradny, která potvrdí, zda student dokáže data interpretovat. Kontrolní otázky ověřující pochopení klíčových pojmů. Diskuze o adekvátních poradenských intervencích.
Informace učitele
Počet účastníků je z prostorových důvodů omezen na 18. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích, včetně splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úprava provedena dne: 8.5.2016 PhDr. Jarmila Burešová
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.