SJ0B777 Současné otázky kultury původních národů v hispanofonní oblasti

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:50–12:25 L42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vybranými tematickými okruhy, souvisejícími s kulturním dědictvím původního domorodého obyvatelstva, na něž navazují současné projevy zejména lidové kultury, a to nejen v Mexiku, ale také v dalších hispanofonních oblastech Severní Ameriky. Přednášky se proto soustředí na komplexní pohled na nejvýznamnější dějinné milníky ve vztahu k současné společenské a kulturní situaci v hispanoamerickém regionu. Pozornost bude věnována profilu jednotlivých zemí, včetně nástinu nejdůležitějších reálií. Kulturní rozmanitost současného hispanoamerického světa bude zasazena do širšího kontextu tak, aby jasněji vyniklo vzájemné prolínání kulturních vlivů i to, jak se projevily na místních tradicích a zvycích.
Osnova
  • 1) Las raíces históricas de los pueblos indígenas de Mesoamérica. 2) El legado cultural de las pueblos indígenas de Norteamérica hispanoablante. 3) Los pueblos indígenas en la sociedad mayoritaria de hoy: Organización social (Vida cotidiana, Vida espiritual, mitología. Sabiduría ancestral, enseñanza tradicional.Rituales, tradiciones, costumbres, etc.) a) México I (Norte y Centro) b) México II (Sur) c) México III (Oriente) d) Guatemala e) Honduras f) Nicaragua g) El Salvador h) Costa Rica i) Panamá 4) Evaluación
Literatura
  • Soukup, Václav (2011), Antropologie. Teoria člověka a kultury.,Portál, Praha,
  • White, Leslie, (1975) The Concept of Cultural Systems: A Key to Understanding Tribes and Nations, Columbia University, New York.
  • León-Portilla, Miguel (2007), Los pueblos indígenas de México. UNAM, México.
  • Benítez, Fernando (1989): Los indios de México. Una antología.
Výukové metody
Přednáška se zaměří na nástin konkrétního tématu, kterému bude věnován prostor i v semináři, v rámci něhož studenti vystoupí s vlastní prezentací. Domácí příprava je proto velmi důležitá a spočívá jak v rozpracování dílčího tématu ze základních problémových okruhů dle vlastního výběru, tak i v nastudování příslušných materiálů zadaných vyučujícím. V semináři je dále kladen důraz na aktivní zapojování studentů do následných diskuzí.
Metody hodnocení
Povinná docházka (80%), domácí příprava a aktivní účast v hodině. Prezentace vybraného tématu v hodině a jeho písemné zpracování (minimum 3600 znaků). PPT a písemný text je třeba odevzdat do odevzdávárny k příslušnému termínu.
Vyučovací jazyk
Španělština
Informace učitele
Para inscribirse al curso, se requiere obtener la aprobación del profesor; para obtenerla es necesario presentarse a la primera clase del semestre y escoger uno de los temas del temario. Resulta por lo tanto indiferente el orden de la registración.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/SJ0B777