DVBS09 Teatralita veřejných událostí

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martina Musilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Kubina, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Margita Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:30–14:05 G01
Předpoklady
DVBP04 Divadlo v dějinách II || DVB007 Souborná zkouška po 1. ročníku || DVBZ001 Souborná zkouška po 1. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu budou studenti pracovat na badatelském, terénním výzkumu veřejných a svátečních událostí ve vytipovaných místech Moravy a města Brna. Studenti budou pracovat v týmech. Na začátku kurzu budou vybrány veřejné a sváteční události, které hrají významnou roli v životě dané lokality/komunity v daném období druhé poloviny roku 2017.
Osnova
  • 1. Výběr lokalit, událostí, svátků a svátečních událostí 2. Průběžný výzkum daných událostí a sběr dat 3. Zpracování nasbíraných dat 4. Vypracování studií o jednotlivých událostech
Literatura
    povinná literatura
  • GEHL, Jan. Život mezi budovami : užívání veřejných prostranství. Vyd. 1. Brno: Nadace Partnerství, 2000, 202 s. ISBN 8085834790. info
  • GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo :sebeprezentace v každodenním životě. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999, 247 s. ISBN 80-902482-4-1. info
    doporučená literatura
  • ZÍBRT, Čeněk. Veselé chvíle v životě lidu českého. Edited by Zdena Hochová-Brožíková. Vyd. 2. Praha: Vyšehrad, 2006, 636 s. ISBN 8070216247. info
  • FRAZER, James George. Zlatá ratolest. Edited by Josef Kandert, Translated by Erich Herold - Věra Heroldová-Šťoví. Vyd. 2. Praha: Mladá fronta, 1994, 632 s. ISBN 8020404880. info
Výukové metody
Při zpracování úkolu (záznam, popis, reflexe) budou studenti vycházet z teatrologických metod a z rozšířeného pojetí divadla jako „kulturního modelu“ (E. Fischer-Lichte), které zahrnuje pojmy a aspekty jako jsou podívaná, aktér, recepce, účast, role, scéna, maska, kostým, repertoár, scénář, režie. Tyto metody budou doplněny kvalitativními metodami etnometodologie, jež vychází mimo jiné z práce E. Goffmanna Všichni hrajeme divadlo, a orální historie (rozhovory s účastníky). V semináři budou rozvíjeny tyto schopnosti: reflexe vlastního zážitku, věcná deskripce zkoumané události, interpretace symbolických významů.
Metody hodnocení
3 studie o 3 veřejných událostech dle výběru studenta
Navazující předměty
Informace učitele
Od roku 2015 je kurz veden jako e-learningový. Kurz je součástí dlouhodobého výzkumného projektu Teatralita veřejných událostí, který probíhá na KDS kontinuálně od roku 2010. Výzkum se opírá o teatrologické metodologie (E. Fischer-Lichte, J. Fiebach) a další interdisciplinární přístupy: symbolický interakcionismus, koncept sociálního dramatu (V. Turner), dramaturgická sociologie (E. Goffman) a kulturní sociologie (J. Alexander). Jedním z výstupů projektu je i číslo časopisu Theatralia 2014/1, dostupné na: https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/129830.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.