NOII_08 Historický vývoj norštiny

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Miluše Juříčková, CSc. (přednášející)
Thor Henrik Svevad (přednášející)
PhDr. Bohumila Mia Fagertun Chocholoušová, M.A. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miluše Juříčková, CSc.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Miluše Juříčková, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:50–12:25 K21
Předpoklady
Předmět je určen kmenovým posluchačům norštiny Předpokladem je odpovídající znalost jazyka. Výuka probíhá norsky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkování celkového přehledu o vnějších i vnitřní dějiny norštiny v rámci germánských jazyků od středověku do současnosti. Jednotlivé kapitoly se zaměřují na vnitřní jazykový vývoj tak, aby posluchač byl schopen základní orientace v textech 18. a 19. stol. Důležité je propojení historie jazyka a kultury v Norsku a ve Skandinávii. Posluchač bude při ukončení kurzu schopen porozumět, analyzovat a interpretovat dějiny a vývoj norštiny (bokmaal a nynorsk).
Osnova
  • 1. Atypičnost postavení norštiny mezi ostatními indoevropskými jazyky. Typologická charakteristika norštiny. 2. Vývoj severogermánských jazyků v předliterárním období. První diferenciace severogermánské skupiny dialektů. 3. Základní charakteristika norroent. Příchod křesťanství a latinky. 4. Zlom v kulturním, politickém a jazykovém vývoji ve 14. stol. Období střední norštiny. 5. Období dánské nadvlády, absence psané norštiny. 6. Nastolení jazykového problému jako otázky národní identity. 7. Důsledky působení Ivara Aasena a Knuda Knudsena. Dva proudy, dvě varianty spisovného jazyka. 8. Landsmaal, jeho vývoj a postavení v kultuře a společnosti. 9. Jazykové reformy 20. stol. Samnorsk. 10. Rozrůzněnost variant současné norštiny. Klasifikace dialektů. 11. Přehled vývoje slovní zásoby. Nejnovější tendence při přejímání slov a jejich adaptaci.
Literatura
  • Jan Terje Faarlund: Sprak i endring. Indre norsk sprakhistorie. Novus 1997.
  • D.A. Seip: Norsk sprakhistorie. Gyldendal 1990.
  • Arne Torp: Spraaklinjer. Norsk undervisningsforlag, Oslo 1991.
  • HUTTERER, Claus Jürgen. Die germanischen Sprachen : ihre Geschichte in Grundzügen. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1975, xx, 543 p. ISBN 3-406-05292-4. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, referáty, prezentace. Diskuse nad texty studentů.
Metody hodnocení
Individual presentation of a historical period. Written test.
Vyučovací jazyk
Norština
Informace učitele
Výuka probíhá ve spolupráci s norským lektorem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2006, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2014, podzim 2020, jaro 2023.