FF:PB32PB50 Krizové poradenství - Informace o předmětu
PB32PB50 Krizové poradenství
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Jičínská, Ph.D. (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 15:50–19:05 L35
- Předpoklady
- PB12JA14 Základy poradenství
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky krize a krizové intervence a posílit rozvoj profesionálních dovedností a kompetencí por. pracovníka v kontextu psychosociální odborné krizové pomoci.Předmět navazuje na poznatky ze základních psychologických disciplín (obecná psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie a psychopatologie). Studenti jsou seznamováni s cíly a prostředky krizové intervence při řešení jednotlivých typů krizí a samostatně v rámci seminářů hledají orientační postupy a navrhují řešeníPředmět navazuje na poznatky ze základních psychologických disciplín (obecná psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie a psychopatologie). Ze širokého spektra životních krizí je výklad zaměřen na krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu (syndrom CAN, znásilnění, PTSD), krize pramenící z očekávaných životních změn (tranzistorní), krize pramenící z osobnosti, krize situační a tzv. psychiatrické neodkladnosti (akutní psychózy, drogové nebo alkoholové intoxikace, sebevražedné chování). Studenti jsou seznamováni s cíly a prostředky krizové intervence při řešení jednotlivých typů krizí a samostatně v rámci seminářů hledají orientační postupy a navrhují řešení..
- Osnova
- Obsah předmětu tvoří oblast psychosociální krizové pomoci, která zahrnuje jednak obecná témata jako je:Uvedení do problematiky krizové odborné pomoci (obsahuje témata co je krize, příčiny krize, typy krize, formy krize, patologický průběh krize, řešení krize, formy pomocí, pomoc a kontrola, krizová odborná pomoc:krizová intervence a krizové poradenství) a jednak specifická témata krizové intervence, které zahrnují tři části: krize z očekávaných životních změn, krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu a krize v kontextu psychopatologie. Témata: 1. Pojem krizové poradenství, krize. 2. Odborná krizová pomoc, základní principy, cíle, formy. 3. Krizová intervence, základní postupy a techniky: příprava konzultace, práce s klientem a jeho příběhem, závěr konzultace, očekávání a zakázka, techniky provázení a vedení, techniky efektivní komunikace 4. Specifická témata krizové intervence a odborné krizové pomoci, krizová intervence a poradenství při řešení jednotlivých typů krizí: 5. 4.a)Krize z očekávaných životních změn, vývojové krize: rodinný životní cyklus, manželské krize, krizové situace v životě ženy a v životě muže, krize středního věku, krize pubescentní a adolescentní. 6. 4.b)Krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu : akutní reakce na stres, postraumatická stresová porucha. 7. 4.c) Krize v kontextu psychopatologie: drogová závislost, sebevražedná tematika, poruchy příjmu potravy, problematika týrání a zneužívání, domácí násilí.
- Literatura
- BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 299 s. ISBN 802470708X. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, kazuistiky
- Metody hodnocení
- Seminář- zaměřený na skupinovou a kooperativní výuku. Z aktivizujících výukových metod jsou využívány především metody diskusní, situační (řešení problémového reálného případu), didaktické hry (modelové a simulační situace). Požadavky k zápočtu: vypracování seminární práce k problematice krize a krizové intervence.
- Informace učitele
- http://www.acor.cz
Další doporučená literatura: Honzák, R., Novotná, V.: Krize v životě, život v krizi, ROAD, Praha, 1994. Kopřiva, P. a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005. Vymětal, J.: Duševní krize a psychoterapie. Konfrontace: Hradec Králové 1995. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/PB32PB50