FF:PBSNPB7 Komunikační dovednosti - Informace o předmětu
PBSNPB7 Rozvoj komunikačních dovedností
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alice Vašáková (přednášející), doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 15:50–19:10 L35
- Předpoklady
- Předmět je nutno zapsat souběžně s předmětem Individuální praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je uvedení do problematiky mezilidské komunikace a možností využití metody videotréniku interakcí v práci pedagoga a poradce. Na konci výuky předmětu jsou studenti s to rozpoznat důležité komunikační jevy a vysvětlit jejich povahu. Seznámí se videotréninkem interakcí a jeho využitím jako pomoci a podpory efektivního rozvoje dovedností a schopností v komunikaci a interakci s druhými lidmi.
- Osnova
- 1. Sociální komunikace: základní pojmy. 2. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém. 3. Neverbální komunikace. 4. Vývoj dětské řeči. Myšlení a řeč. 5. Vztahová rovina v komunikaci. 6. Metoda videotréninku interakcí- specifická forma koučování. 7. Užití metody VTI v pedagogické a poradenské práci- příklady. 8. Analýza a editace videozáznamu, příprava společného rozboru nahrávky a rozhovoru s klientem.
- Literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 135 s. ISBN 8071789437. info
- WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
- SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
- Metody hodnocení
- Forma: bloková výuka požadavky k zápočtu: vlastní výstup s využitím technik videotréninku interakcí
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Kennedy, H., Landor, M., Liz, T. (2011) Video Interaction Guidance. A Relationship-Based Intervention to Promote Attunement, Empathy and Wellbeing. Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia. Klein Velderman, M. (2005) The Leiden VIPP and PIPP-R Study: Evaluation of a Short-term Preventive Attachment-based Intervention in Infancy. Leiden: Moster and Van Onderen.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/PBSNPB7