POIA014 Syntax I

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Iva Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 B2.21
Předpoklady
Předpokladem je ukončení předmětů Morfologie I a II, Ústních a poslechových cvičení I a II, schopnost porozumění portugalskému psanému i mluvenému textu a vědeckým textům se zaměřením na obecné syntaktické jevy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Syntax I je zprostředkovat souvislý výklad o základních problémech týkajících se tradičního pojetí syntaxe portugalského jazyka. Student by se měl naučit definovat v portugalštině základní pojmy především závislostní, ale okrajově také generativní syntaxe. V rámci analýzy konkrétních textů a cvičení se pak má naučit tyto pojmy aplikovat na syntaktické rozbory a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry a odlišit spisovné konstrukce od konstrukcí nespisovných. Součástí semináře jsou také syntaktická schémata a syntaktická analýza autentického jazykového materiálu formou cvičení zaměřených na identifikaci větných členů podle syntaktických kategorií. Vstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce: A1. Výstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce: C2.
Osnova
  • osnova: -věta, souvětí -podmět -přísudek -předmět přímý a nepřímý -přívlastek shodný -přívlastek neshodný -příslovečné určení -vsuvka -vokativ -syntagma a sekvence -předložkové syntagma -adjektivní syntagma -adverbiální syntagma -nominální syntagma -slovesné syntagma
Literatura
    povinná literatura
  • Celso Cunha eL.Cintra, Gramática do Portugues Cotemporaneo
  • Adriano Kury, Novas Liçes de Análise Sintáctica
  • Kury, Adriano, Novas Lições de Análise Sintáctica, Zahar, Rio de Janeiro, 1997.
  • Maria Helena Mira Mateus Gramátia da Língua Portuguesa
    doporučená literatura
  • Sintaxis del espanol : nivel de perfeccionamiento., Clave (Supl.) : Gramática del espanol lengua extranjera : sintaxis del espanol : nivel de perfeccionamiento., Clave (Variant.) : Sintaxis del espanol : nivel de perfeccionamiento (MDO). info
  • Transformational syntax (Variant.) : An introduction to transformational syntax. info
  • Áreas Críticas da Língua Portuguesa. Joao Andrade Peres, Telmo Móia. Lisabon 1995.
  • Faria, Isabel Hub, Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Caminho, Lisboa, 1996
  • Gramática e Ensino das Línguas. Jorge Morais Barbosa, Joana Vieira Santos, Isabel Lopes, Ana Paula Loureiro, Cristina Figueiredo. Lisboa, 1999
  • Vilela, Mário, Gramática de Valências,Teoria e aplicaçăo, Coimbra, 1992.
  • Neves, Maria Helena de Moura, Guia de Uso do Português - Confrontando regras e usos. Unesp, Săo Paulo, 2003.
  • Evanildo Bechara Moderna Gramática Portuguesa
  • SVOBODOVÁ, Iva. Sintaxe da Língua Portuguesa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 137 s. ISBN 978-80-210-7026-4. Digitální knihovna FF MU Čítárna Munispace info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. CJ2RC_JSy1 - Syntax českého jazyka I - rozšiřující studium. 2007. URL info
  • BENITO MOZAS, Antonio. Ejercicios de sintaxis : teoría y práctica : actividades de autoaprendizaje y autoevaluación. 6a ed. Madrid: EDAF, 2004, 301 s. ISBN 8476408447. info
  • CASCÓN MARTÍN, Eugenio. Sintaxis : teoría y práctica del análisis oracional. 2a ed. Madrid: Edinumen, 2000, 231 s. ISBN 9788485789696. info
  • SPITZOVÁ, Eva. Sintaxis de la lengua española. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 144 s. ISBN 8021008474. info
  • Contributions to functional syntax, semantics, and language comprehension. Edited by Petr Sgall. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1984, 379 s. ISBN 90-272-1520-0. info
  • CHOMSKY, Noam. Aspekte der Syntax-Theorie. Berlin: Akademie-Verlag, 1970, 242 p. info
  • CHOMSKY, Noam. Aspects of the theory of syntax. 2nd paperback print. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1969, x, 251. ISBN 262530074. info
Výukové metody
Přednáška: výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech různých typů textů a jazykových registrů. Během semestru je vyžadována domácí individuální pravidelná příprava. Součástí výukové metody jsou diskuse v hodině, skupinová práce, práce se slovníky a autentickými texty.
Metody hodnocení
Zápočet: student získává za aktivní účast v semináři (80%) a za písemný zápočtový test (úspěšnost 75%), kde prokazuje schopnost rozebrat a zdůvodnit jevy, které jsou, anebo nejsou v souladu s normou. V nerozhodných případech může vyučující studenta požádat také o doplňkový pohovor.
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/ucitel/?fakulta=1421;obdobi=6268
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.