FF:CJBB190 Školská syntax - Informace o předmětu
CJBB190 Školská syntax
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jarmila Vojtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 C43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: !CJBB132 - Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je podat studentům přehled základů tradičně pojaté české syntaxe v souladu s výukou na základní a střední škole. Elementární znalost tzv. šmilauerovské syntaxe představuje dobré východisko nejen pro výuku, ale i pro praktické zvládnutí interpunkce. Po absolvování semináře bude student schopen využít získané znalosti v praxi / při výuce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - shrnout a popsat základní principy tradiční české syntaxe; - identifikovat jednotlivé větné členy a vysvětlit stavbu věty jednoduché i souvětí; - aplikovat získané znalosti při psaní interpunkce ve větě i v souvětí; - prakticky využít syntaktický rozbor ve vyučovacích hodinách českého jazyka.
- Osnova
- 1. Věta a výpověď; struktura věty jako základní jednotky jazykového systému. 2. Systémové možnosti tvoření správných českých vět. 3. Větné členy. 4. Syntaktické vztahy (formální i sémantické hledisko). 5. Hierarchizace propozice. 6. Věty s významem nutnosti, možnosti a záměru. 7. Věty záporné. 8. Spojování vět. 9. Aktuální členění větné. 10. Komunikační funkce výpovědi. Seminář je zaměřen na praktické zvládnutí uvedené problematiky, jeho náplní budou tedy především cvičení zaměřená na probírané jevy, v jejichž rámci se studenti naučí analyzovat českou větu a souvětí a své poznatky aplikovat při výuce / v praxi. Součástí výuky bude rovněž procvičování interpunkce.
- Literatura
- SVOBODOVÁ, Jana. Česká skladba pro studenty učitelství. 2. upr. a rozš. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001, 127 s. ISBN 8070421827. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 236 s. ISBN 80-04-24567-6. info
- ŠMILAUER, Vladimír. Novočeská skladba. 2. vyd. v SPN, (v ČSSR 3. v. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, 574 s. URL info
- Výukové metody
- Výuka je vedena formou praktického procvičování probíraného učiva. Střídá se krátký teoretický výklad vyučujícího se samostatnou prací posluchačů. Studenti mají k jednotlivým tématům k dispozici další cvičení a rozšiřující materiály v e-learningové podpoře FF MU ( Elfu).
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je aktivní účast v semináři (vzhledem k praktickému zaměření výuky jsou tolerovány max. 2 absence). Znalosti studentů budou prověřeny závěrečným písemným testem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/CJBB190