FF:FAVBKalt5 Autorství ve filmu - Informace o předmětu
FAVBKalt5 Autorství ve filmu
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Kos, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 3. 11. 14:00–17:40 C34, So 24. 11. 14:00–17:40 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69 - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Cílem semestrální přehledové přednášky je seznámit posluchače s nejvýznamnějšími teoretickými koncepcemi uvažování o autorství ve filmu. Jednotlivé lekce budou rozděleny do dvou provázaných bloků. První blok přednášky koncepce zakotví v historických souvislostech a diskuzích, do nichž vstupovaly. Druhý blok přednášky se zaměří na teoretickou výstavbu dané koncepce a za pomoci příkladů konkrétních filmů vysvětlí analytické nástroje, jež výzkumu problematiky autorství poskytuje. Kurz by měl být oporou pro studenty bakalářského i magisterského stupně studia, kteří jako svou diplomovou práci píšou analýzu jednoho či více snímků výrazné umělecké osobnosti.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
- porozumět nejvýraznějším konceptům autorství ve filmu,
- vysvětlit východiska i analytické nástroje jednotlivých koncepcí,
- zasadit probírané koncepce jak do dějin teorií autorství, tak do dějin filmových teorií obecně. - Osnova
- Přednáška bude rozdělena do série tematických bloků, které jsou následující: 1. Autorství jako: zdroj, osobnost, podpis, sociologie produkce 2. Autorství jako: strategie čtení, pozice diskurzu, technika sebe sama, marketingový nástroj; autorství v poetologické perspektivě
- Literatura
- povinná literatura
- BARTHES, Roland (2006): Smrt autora. Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné, č. 3.
- BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
- Authorship and film. Edited by David A. Gerstner - Janet Staiger. New York: Routledge, 2003, xii, 308. ISBN 0415939941. info
- doporučená literatura
- BORDWELL, David (1981): The Films of Carl-Theodor Dreyer. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
- SELLORS, C. Paul (2007): Collective Authorship in Film. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, č. 3, s. 263-271.
- SARRIS, Andrew (1968): The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968. New York: E. P. Dutton & Co., Inc.
- A companion to media authorship. Edited by Jonathan Gray - Derek Johnson. Malden, Mass.: Wiley Blackwell, 2013, xii, 561 p. ISBN 9781118495278. info
- CALDWELL, John Thornton. Production culture : industrial reflexivity and critical practice in film and television. Durham: Duke University Press, 2008, x, 451. ISBN 9780822341116. info
- neurčeno
- Theories of authorship : a reader. Edited by John Caughie. Repr. London: Routledge, 2001, ix, 316. ISBN 0415025524. info
- BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
- Výukové metody
- Přednášky.
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/FAVBKalt5