FF:HIB0521 Češi a Němci ve 20. století - Informace o předmětu
HIB0521 Češi a Němci ve 20. století
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. David Kovařík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Libor Jan, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 16:00–17:40 B2.22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je poskytnout účastníkům přehled o nejnovějším stavu bádání a základní faktografii k dějinám česko-německého soužití a německé menšiny v českých zemích od roku 1918 do současnosti. Zkoumány budou otázky vztahů mezi Čechy a Němci a postavení různých skupin obyvatelstva (antifašisté, specialisté, příslušníci smíšených manželství, Rakušané, německy mluvící Židé, čeští starousedlíci, noví osídlenci a reemigranti v pohraničí nebo neodsunutí Němci). Seminář poskytne základní přehled také o souvisejících tématech k sledované problematice (menšinová politika v Československu, transformace českého pohraničí po roce 1945). Součást práce v semináři tvoří také četba nebo sledování filmových dobových dokumentů s následnou diskuzí, v jedné z hodin bude rovněž exkurze spojená s návštěvou pamětních míst česko-německých vztahů v Brně, případně návštěva pamětníka nebo literárního autora k tématu. Vyučování probíhá v češtině.
- Osnova
- 1) Představení průběhu semestru, metodologické a koncepční přístupy k problematice česko-německých vztahů, základní pojmy, dosavadní stav výzkumu k tématu; 2) Hlavní rysy a klíčové otázky česko-německého soužití v meziválečném Československu a v období nacistické okupace; 3) Odsun Němců a jeho reflexe v současné historiografii; 4) Postavení vybraných skupin obyvatelstva na českém území po roce 1945 (antifašisté, specialisté, smíšená manželství, Rakušané, německy mluvící Židé); 5) Problematika některých indiferentních skupin obyvatel na českém území (Hlučínsko, Vitorazsko); 6) České pohraničí jako místo konfliktu a poválečné transformace (čeští starousedlíci, noví osídlenci a reemigranti, nucené migrace v 50. letech, zánik pohraničních sídel); 7) Postavení německé menšiny po roce 1945 a vývoj česko-německých vztahů do současnosti; 8)Téma česko-německých vztahů v umění (divadlo, film, literatura); 9) Místa paměti česko-německého soužití (paměťové instituce a pamětní místa spojená s německou menšinou v českých zemích); 10) Beseda s pamětníkem nebo literárním autorem, případně exkurze do míst spojených s tématem česko-německého soužití v Brně.
- Výukové metody
- Hlavními výukovými metodami budou přednášky, četba odborných textů nebo sledování filmových dokumentů, skupinové diskuze, exkurze.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/HIB0521