LJMgrB07 Nejstarší řecká filozofie: Předsókratici a sofisté

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Juraj Franek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Daniela Urbanová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 D51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář uvádí do antické řecké filozofie předklasického období formou přednášek a seminárních diskuzí nad vybranými primárními texty.
Studenti budou po úspěšném ukončení kurzu seznámeni s předsókratovskými mysliteli a se sofistikou klasického období. Důraz je kladen na četbu primárních pramenů, k dispozici jsou vždy české překlady. Zvláštní pozornost bude věnována také přechodu od mýtu k filosofii a kritickému, racionálnímu myšlení.
Četba primární literatury bude sloužit také jako uvedení do základních oddílů systematické filozofie (ontologie, epistemologie, etika, politická filozofie).
Osnova
  • 1. Obecné uvedení do nejstarší řecké filosofie
  • 2. Od mýtu k filosofii
  • 3. Mílétská škola: Thálés, Anaximandros, Anaximenés
  • 4. Xenofanés
  • 5. Eleaté: Parmenidés a Zénón
  • 6. Pýthagorás a pýthagorejci
  • 7. Hérakleitos
  • 8. Atomisté: Leukippos a Démokritos
  • 9. Empedoklés
  • 10. Anaxagorás
  • 11. Sofistika I: Prótagorás, Gorgiás
  • 12. Sofistika II: Prodikos, Kritiás, Antifón
Literatura
    povinná literatura
  • Homér: Ílias. Praha: Rezek 1996.
  • Homér: Odyssea. Praha: Rezek 1996.
  • Hésiodos: Zpěvy železného věku. Praha: Svoboda 1990.
  • Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd 1962.
  • Kirk, G. S. - Raven, J. E. - Schofield, M.: Předsókratovští filosofové. Praha: Oikoymenh 2004.
  • Graeser, A.: Řecká filosofie klasického období: Sofisté, Sókratés a sokratikové, Platón a Aristotelés. Praha: Oikoymenh 2000.
    doporučená literatura
  • Vernant, J.-P. (1995). Počátky řeckého myšlení. Praha: Oikoymenh.
  • Hussey, E. (1997). Presokratici. Praha: Rezek.
  • McKirahan, R.D. (2010). Philosophy before Socrates. Indianapolis: Hackett.
  • Ricken, F. (2002). Antická filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Barnes, J. (1982). The Presocratic Philosophers. London - New York: Routledge.
  • Kratochvíl, Z (2010). Mezi mořem a nebem: Odkaz iónské archaické vnímavosti. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Guthrie, W. K. C. (1962). A History of Greek Philosophy I: The Earlier Presocratics and the Pythagoreans. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Guthrie, W. K. C. (1965). A History of Greek Philosophy II: The Presocratic Tradition from Parmenides to Democritus. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Guthrie, W. K. C. (1971). The Sophists. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Patočka, J. (1996). Nejstarší řecká filosofie: Filosofie v předklasickém údobí před sofistikou a Sókratem. Praha: Vyšehrad.
  • Kočandrle, R. (2008). Fysis iónských myslitelů: Rozprava nad peripatetickou dezinterpretací. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Kočandrle, R. (2010). Anaximandros z Mílétu. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Kočandrle, R. (2014). Anaximenés z Mílétu. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Kratochvíl, Z. (2006). Hérakleitos: Délský potápěč k Hérakleitově řeči. Praha: Herrmann & synové.
  • Vítek, T. (2001). Empedoklés: Studie. Praha: Herrmann & synové.
  • Kratochvíl, Z. (2014). Anaxagorás. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Kratochvíl, Z. – Bor, D. Ž. (1999). Pýthagorás ze Samu. Praha: Trigon.
  • Curd, P. - Graham, D. W. (eds.) (2008). The Oxford Handbook of Presocratic Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
  • Long, A. A. (ed.) (1999). The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a diskuzí. Je vyžadována průběžná četba zadaných textů.
Metody hodnocení
Multiple-choice test (vyžaduje se 70% úspěšnost) zaměřený na ověření orientace v zadané četbě a v tématech probíraných během semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.