FF:PB22PA29 Dějiny sociální pedagogiky - Informace o předmětu
PB22PA29 Dějiny sociální pedagogiky
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 J22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit se sociálně pedagogickými názory v průřezu dějin se zdůrazněním popisu sociálního kontextu doby a prostředí. Cílem je rovněž interpretovat práce reformně orientovaných významných myslitelů a praktiků v oblasti sociální pedagogiky. Prioritou výuky je sledovanou minulost z pohledu dějin sociální pedagogiky hodnotit, nikoli jen popsat v souladu s odborným historickým diskursem v dostupných publikacích. Předmět je založen na transdisciplinárním propojení zvláště s historickou antropologií, kulturními a sociálními dějinami.
- Osnova
- 1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti. 2. Středověký člověk a jeho svět (sociální stratifikace). Působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti. 3. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor. 4. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre, Thomas More), společenské a kulturní změny raného novověku, lidé na okraji společnosti. 5. Renesanční člověk a jeho svět (sociální stratifikace). 6. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus) a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. 7. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). 8. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). 9. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Robert Owen, Ch. Fourier, Saint – Simon). Spencerova teorie sociálního darwinismu. 10. Názory a praxe českých sociálních pedagogů: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter. 11. Názory a praxe světových sociálních pedagogů: Johann Heinrich Pestalozzi, Don Bosco, Herman Lietz, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak.
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU info
- neurčeno
- BURKE, Peter. Variety kulturních dějin. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2006, 251 s. ISBN 8073250810. info
- BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Translated by Markéta Křížová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 374 s. ISBN 8072036386. info
- VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
- CACH, Josef. Počátky nových škol v českých zemích. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999, 124 s. ISBN 8071942197. info
- BURKE, Peter. Italská renesance : kultura a společnost v Itálii. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1996, 319 s. ISBN 8020405895. info
- CACH, Josef a Karel J. DVOŘÁK. G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 180 s. URL info
- Výukové metody
- přednáška; diskuze se studenty
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář. Ukončení je písemnou zkouškou.
- Informace učitele
- Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Skripta k (části) předmětu jsou k dispozici zde.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/PB22PA29