PSMB008 Logoterapie

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Alexandra Slobodníková Čmáriková, PhD. (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Alexandra Slobodníková Čmáriková, PhD.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 7. 12. 9:00–16:40 C51, So 8. 12. 9:00–15:40 B2.41, Ne 9. 12. 9:00–16:50 B2.41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Logoterapie je interaktivním kurzem, který je zaměřen na problematiku smyslu života v poradenství a terapii.
Výstupy z učení
Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen popsat klíčové koncepty logoterapie, obraz člověka. Získává také schopnost vysvětlit podstatu základních metod logoterapeutické intervence a diskutovat o metodách existenciálního přístupu obecně. Na základě kazuistických příkladů pak získává schopnost rozlišovat klíčové momenty pro logoterapeutickou intervenci a formulovat návrh terapeutického postupu.
Osnova
  • Kurz je kombinováním interaktivních diskusí a praktických nácviků.
  • 1. Smysl života v teorii a výzkumu - historický přehled
  • 2. Existenciální filozofie a psychoterapie - severoamerická a evropská tradice
  • 3. Klíčové koncepty logoterapie
  • 4. Obraz člověka v logoterapii
  • 5. Základní metody logoterapeutické intervence v poradenství a terapii
  • 6. Psychické poruchy a logoterapeutická praxe – obecně
  • 7. Poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek a logoterapie
  • 8. Afektivní poruchy (poruchy nálady) a logoterapie
  • 9. Neurotické‚ stresové a somatoformní poruchy a logoterapie
  • 10. Poruchy osobnosti a chování u dospělých a logoterapie
  • 11. Logoterapeutická podpora při duševních onemocněních a věkových změnách
  • 12. Specifické přístupy v existenciální psychoterapii (A. Langle, I.D. Yalom, P.T. Wong, E. Spinelli...)
  • 13. Omezení logoterapie a existenciální analýzy
Literatura
  • FRANKL, V.E. (1998). Napriek všetkému povedať životu áno. Bratislava: Slovenský spisovateľ.
  • YALOM, I. D. (2006). Existenciální psychoterapie.Praha: Portál.
  • FRANKL, V.E. (1999). Teorie a terapie neuróz. Praha: Grada Publishing.
  • MOOMAL, Z. (1999). The reltionship between meaning in life and mental well-being. South African Journal of Psychology, 29(1), 42-48.
  • LUKASOVÁ, E. (2009). Základy logoterapie. Bratislava: Lúč.
  • LUKASOVÁ, E. (1998). I tvoje utrpení má smysl. Logoterapeutická útěcha v krizi. Brno: Cesta.
  • BERGNER, R. (1998). Therapeutic approaches to problems of meaninglessness. American Journal of Psychotherapy, 52, 1-16.
  • WONG, P. T. P. (1998d). Meaning-centered counselling. In P. T. P. Wong & P. Fry (Eds.), The human quest for meaning: A handbook of psychological research and clinical applications (pp. 395-435). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • YALOM, I. D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace.
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Translated by Vladimír Jochmann. Brno: Cesta, 2006, 237 s. ISBN 8072950851. info
  • FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu : vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta, 2006, 212 s. ISBN 8072950843. info
  • YALOM, Irvin D. Chvála psychoterapie : otevřený dopis nové generaci psychoterapeutů a jejich pacientů. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 244 s. ISBN 8071787612. info
  • YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
  • FRANKL, Viktor Emanuel. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994, 88 s. ISBN 80-901601-4-X. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Theorie und Therapie der Neurosen : Einführung in Logotherapie und Existenzanalyse. 7. Aufl. München: Ernst Reinhardt, 1993, 215 s. ISBN 382520457X. info
  • YALOM, Irvin D. Existential psychotherapy. New York: Basic Books, 1980, xii, 524. ISBN 0465021476. info
  • YALOM, Irvin D. The theory and practice of group psychotherapy. New York: Basic Books, 1975. ISBN 0-465-08446-X. info
Výukové metody
Při výuce je užito několik výukových metod. Jde o přednášky – výklad týkající se zejména teoretických znalostí a metod logoterapie, praktické cvičení, sebezkušenost a řešení případových studií.
Metody hodnocení
Hodnocení se bude skládat z dvou částí. První částí bude sebereflexe z logoterapeutického pohledu, se zaměřením na důležité momenty osobní existence. Druhou částí bude návrh logoterapeutické intervence na základě anamnestických údajů anonymních klientů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.