FF:PS_BA024 Srovnávací psychologie - Informace o předmětu
PS_BA024 Srovnávací psychologie
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–14:50 D22
- Předpoklady
- PS_BA010 Základy neurověd, PS_BA001 Biologické vědy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem je prohloubit poznatky studentů o evoluci živých organismů, o fylogenezi psychických fenoménů, o vztahu evoluce a stvoření a o vztahu mezi mozkem a osobností.
- Výstupy z učení
- Na závěr kurzu studenti budou schopni porozumět, vysvětlit a srovnat modely a teorie chování a prožívání na humánní a subhumánní rovině. Studenti si osvojí komparativní prístup ke zkoumaným jevum.
- Osnova
- 1. Teoreticko-filozofické základy srovnávací psychologie. Evoluce života, chování a prožívání člověka. Evoluční proces a stvoření. Evoluční proces versus evoluční teorie. Psychofyziologický problém. Postavení srovnávací psychologie v systému věd o člověku a v systému psychologických vědních disciplín. Transdisciplinární propojení s biologickými vědami. Zoopsychologie, etologie, bionika a sociobiologie. 2. Definice, předmet a historie srovnávací psychologie. Cesta od Linneových prací, přes srovnávací morfologii a zoologii po současnost. Od období antropomorfizujícího ve výzkumech chování živocichů, přes experimentální fázi k systémovému přístupu v interpretacích dat z výzkumu. Zvláštní význam zoopsychologie a behaviorálního přístupu k předmětu výzkumu v rozvoji srovnávací psychologie. 3. Evoluční princip-možnosti a meze. Od Darwina po současné pluralistické koncepce evoluce. Homologie a analogie, kvantitativní a kvalitativní ukazatele. 4. Základní metodologické přístupy ve srovnávací psychologii. Terénní a laboratorní přístupy. Modelování ve srovnávací psychologii. Základní metodiky a techniky v komparativní psychologii. 5. Základní teorie instinktu. Instinktivní a naučené chování. Teorie motivace a chování na subhumánní a humánní rovině. Konzumační akt a apetenční chování. Ritualizace. Intenční pohyby. Tzv. přeskokové aktivity. Experimentální výzkum motivace chování u živočichu. Výukový film. 6. Komparativní charakteristika emočního chování. Agresivita, agresivní chování. Vymezení agrese na subhumánní rovině oproti agresi na humánní rovině. Druhy agrese, mechanismy agrese, možnosti zvládání agresivního chování. Teorie agrese. Výukový film. 7. Komparativní charakteristika tzv. socializace a sociálního chování. 8. Hra na subhumánní a humánní rovině, její význam a komparace dat. 9. Reprodukční chování, péče o potomstvo a teritoriální chování. 10.Abnormální chování na subhumánní rovině. Definice abnormálního a patologického chování na subhumánní rovině. Experimentální navozování poruch chování u zvířat. Experimentální neurózy. Animální model deprese. Modelování psychóz. Konvulzivní stavy. Problémy živočichu v ZOO. 11.Využití poznatku o chování zvířat v některých oblastech aplikovaného výzkumu. Kritická analýza. 12. - 14. Výukový film.
- Literatura
- povinná literatura
- Vašina, L. (2010): Komparativní psychologie. Grada, Praha.
- doporučená literatura
- Barrett a kol.(2007):Evoluční psychologie.Portál, Brno.
- LORENZ, Konrad. Základy etologie : srovnávací výzkum chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1993, 254 s. ISBN 8020004777. info
- FRAŇKOVÁ, Slávka a Zdeněk KLEIN. Úvod do etologie člověka. 1. vyd. Praha: HZ Systém (Editio), 1997, 193 s. ISBN 80-86009-15-7. info
- BENEŠ, Jan. Homo sapiens sapiens : hominizace ve světle biologických behaviorálních a sociokulturních adaptací. Vyd. 1. V Brně: Univerzita J. E. Purkyně, 1990, 219 s. ISBN 8021001739. info
- LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Translated by Alena Veselovská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 237 s. ISBN 8020402640. info
- TINBERGEN, N.: On aims and methods of ethology. Z. Tierps. 20, 410 - 433, 1963.
- POPPER, Karl R. a Konrad LORENZ. Budoucnost je otevřená : rozhovor v Altenbergu a texty z vídeňského Popperovského sympozia. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1997, 127 s. ISBN 8070212039. info
- Výukové metody
- Přednáška 1/0
- Metody hodnocení
- Esej 5-8 stran A4 a kolokvium
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/psych/index_cz.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/PS_BA024