FF:RLB16 Křesťanství a hereze - Informace o předmětu
RLB16 Křesťanství a hereze
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Iva Doležalová (přednášející)
- Garance
- PhDr. Iva Doležalová
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Sedlářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 10:00–11:40 J22
- Předpoklady
- ( RLA06 Křesťanství I && RLA07 Křesťanství II ) || ( RLKA06 Křesťanství I && RLKA07 Křesťanství II )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje vývoj heterodoxních/heretických názorů, postojů, skupin. Poskytuje faktografický přehled a připomíná kontextuální souvislosti vzniku a vývoje jednotlivých herezí. Zaměřuje se především na následující okruhy problémů:
- Pojem hereze, jeho křesťanské využití
- Dichotomie ortodoxie – hereze, jejich vzájemná podmíněnost, různorodost podnětů pro vznik herezí. Otázka moci a autority, vytváření perzekučních mechanismů
- Metodologické problémy studia heterodoxie: napětí sociální – intelektuální, oficiální/normativní – žité/lidové, reforma - heterodoxie
- Od plurality raného křesťanství k herezím starověku – gnosticismus, montanismus, nestorianismus, arianismus, monofyzitismus, pelagianismus, donatismus aj. Problém retrospektivy při studiu starověkých herezí
- Hereze středověku – kataři, valdenští, spirituálové, joachimité, bratři a sestry svobodného ducha, Jan Viklef, lollardi, husitství aj.
- Institucionalizace protiheretických nástrojů a její podíl na formování herezí
Posluchači se seznámí s některými vybranými významnými křesťanskými - ortodoxními a heterodoxními - texty uvedeného období. - Pojem hereze, jeho křesťanské využití
- Výstupy z učení
- Absolventi kurzu prohloubí své znalosti o nejvýznamnějších heterodoxních skupinách starověku a středověku:
- seznámí se s polemikami o souvislostech jejich vzniku
- budou se orientovat v klíčových metodologických problémech studia herezí.
Budou schopni:- užívat základní terminologii křesťanské tradice a jejího religionistického studia
- kriticky promýšlet různé koncepce kategorií ortodoxie a hereze
- rozlišit vědecký, religionistický přístup při tematizování herezí v dějinách křesťanství od přístupu nevědeckého (stoupeneckého, polemického apod.)
- zpracovávat prameny ve formě analytických výpisků
- Osnova
- Ortodoxie – hereze Vymezení pojmů, základní charakteristika křesťanství a její důsledky pro chápání heterodoxie (problém monoteismu).
- Starověké heterodoxie – metodologická výzva dějinám herezí
- Pluralita starověkého křesťanství: polemiky, diferenciace a institucionalizace.
- Pavel z Tarzu a jeho varování před jinými učiteli. Obraz heretiků v raně křesťanské literatuře: Eirénaios a gnóze.
- Výzvy k obnově stavu „na počátku“ jako počátek hereze
- Montanismus. Tertullianus
- Gnosticismus
- Základní rysy gnóze v křesťanském prostředí, gnóstické texty a jejich teologie/christologie. Učitelé gnóze: Valentinos, Basilidés, dokétisté. Markión jako gnóstik?
- Christologické spory starověku: příčiny vzniku a způsoby řešení (arianismus, sabelianismus/modalismus, apolinarismus, nestorianismus, monofysitismus, monoteletismus). Koncily
- Augustinus: Compelle intrare
- Augustinus proti priscialianismu, pelagianismu, manicheismu, donatismu
- Augustinova protiheretická polemika: model pro budoucnost
- Charitas – potestas: Hereze a autorita ve středověké Evropě. Hereze středověku
- Ikvizice a její využití v boji proti herezím. Konstrukce herezí a jejich represe
- Papeř Bonifác VIII. - inkvizice v boji o moc
- Hereze a autorita ve středověké Evropě
- Kazatelé, valdenství, katarství. Dualismus v heretických proudech středověku
- Mysticismus (Mistr Eckhart, Jan Tauler): spirituální františkáni, jaochimité, hnutí svobodného ducha.
- Reforma – hereze – výzvy k obnově jako zdroj herezí
- Devotio moderna (Geert Groote, Mikluláš Kusánský, Tomáš Kempenský)
- Hereze pozdního středověku: Viklef, lollardi, české reformní hnutí Církevní polemika.
- České reformní hnutí: kazatelé, Jan Hus
- Napětí ortodoxie – heterodoxie – jako podmínka dynamiky vývoje křesťanství?
- Závěrečná seminární rozprava na základě četby pramenů a zadané literatury.
- Literatura
- povinná literatura
- Rané křesťanství : počátky a vývoj církve do roku 600. Edited by Ian Hazlett, Translated by Petr Kitzler. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2009, 319 s. ISBN 9788073251598. info
- LAMBERT, Malcolm. Středověká hereze. Translated by Tomáš Vítek. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 598 s. ISBN 8072032917. info
- PAVLINCOVÁ, Helena. Judaismus, křesťanství, islám. Vyd. 2. přeprac. a rozš.,. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 661 s. ISBN 80-7182-165-9. info
- doporučená literatura
- HORYNA, Břetislav. Monoteismus.Krátké dějiny jedinobožství. In Judaismus-Křesťanství-Islám. nové rozšířené. 2003: nakladatelství Olomouc, 2003, s. 11-33, 22 s. ISBN 80-7182-165-9. info
- Výukové metody
- Přednášky; seminární diskuze na základě zadané četby pramenů a literatury k jednotlivým přednáškám
- Seminární prezentace k zadanému prameni (dvě vystoupení za semestr v seminární diskuzi na základě písemných komentářů k zadaným pramenům a četby)
- Práce na komentáři ke kolokviu
- Přednášky; seminární diskuze na základě zadané četby pramenů a literatury k jednotlivým přednáškám
- Metody hodnocení
- Ukončení kolokviem
Požadavky pro kolokvium:
- Faktografický test ověřuje znalosti o křesťanských herezích starověku a středověku (je nutno získat alespoň 60 bodů ze 100; jedná se o přístupovou podmínku ústního kolokvia, bodově se do celkového hodnocení kolokvia nezapočítává)
- Dva písemné semestrální úkoly (podklady pro seminární prezentaci) na základě četby zadaných pramenů - analytické konspekty s řešením konkrétního úkolu (za každý je nutno získat alespoň 60 bodů ze 100, lze je odevzdávat opakovaně; přístupová podmínka ústního kolokvia)
- Ke zkušebnímu termínu vypsanému v IS MU účastníci kurzu odevzdávají do odevzdávárny předmětu vypracovaný komentář k vybranému prameni jako podklad pro ústní kolokvium
Podrobné informace o podmínkách ukončení jsou zveřejněny ve Studijních materiálech. - Faktografický test ověřuje znalosti o křesťanských herezích starověku a středověku (je nutno získat alespoň 60 bodů ze 100; jedná se o přístupovou podmínku ústního kolokvia, bodově se do celkového hodnocení kolokvia nezapočítává)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/RLB16